• Bildet viser en av lekterne bygget ved Storviks Mek. Verksted for Statens Havnevesen bnr.12 eller 13 på beddingen etter flyttingen og etter sjøsetting.

Begge likedan og bygget for Statens Havnevesen med hovedimensjoner: L 15,30 m x B 7,90 m x D 2,00 m og uten maskineri, men med hånddrevet ankerspill produsert ved verkstedet.

I bakgrunnen ses peleprammen "Aura", som ble brukt til peling under patentslippbanen ute i sjøen, og ligger ved piren.

Den nye patentslippvogna klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, er satt ut for å ta på land den sjøsatte lekteren.

Til venstre fremst på bildet ses verksmester Christian Larsen og på dekket av lekteren ses fra venstre: snekkerformann/slippformann Martin Strømsvåg og snekker Johannes Berget som haler i fortøyningen. Helt til høyre i patentslippbanen ses sjauer Gunnar Pedersen og 2 ukjente personer helt til høyre på såpehellingen fra 1901.

På sjøen utenfor lekteren ses verkstedets fortøyningsbøye, "Storbøya", som ble brukt ved slippsetting.

I bakgrunnen ses Skorpa og Visnesbrygga.

Bildet er fra 1959. Kilde/tekst: Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser en av lekterne bygget ved Storviks Mek. Verksted for Statens Havnevesen bnr.12 eller 13 på beddingen etter flyttingen og etter sjøsetting. Begge likedan og bygget fo...