• Bildet er fra Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund.
Bildet viser salongen under dekk på B/F”Romsdal” Storviks Mek. Verksted bnr.17 til Møre og Romsdal Fylkesbåtar. med gudmor fru ordfører Wæge fra Valsøyfjord.
Ferga ble kontrahert i januar 1962, sjøsatt lørdag 19. mai 1962 og levert lørdag 30. juni 1962 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 43,2 m x B 9,3 m x D 4 m og dypgang 3,2 m og hadde en tonnasje på 486 bruttoregistertonn og en MWM hovedmotor på 800 hk ved 350 o/min. og med vridbar propell.
Den var en av de aller første fjordfergene til MRF med utsiktssalong over bildekket.
Den har en kapasitet på 27 biler og 250 passasjerer og gjør 12 knop og var MRF`s nest største ferge og kostet ca. 2 mill. kroner og ble bygget på 6 måneder.
Den har to salonger for passasjerer, med plass til 177/73 passasjerer og ellers er det en- og tomannslugarer for mannskapet på 11 mann og 2 kvinner. Ferga har elektrohydraulisk styreannlegg. Dette er MRF`s 4. båt med navnet ”Romsdal” og MRF`s 16. ferge bygget etter krigen.
Dette var en av, eller den første fergen som hadde stor utsiktssalong oppe.
Første fører av ferga var kaptein Lars Osnes fra Ålesund med nestkommanderende styrmann John Møller fra Gjersvika.
I årene 1972-76 trafikkerte den strekningen Kristiansund-Bremsnes.
Fra 1977-87 trafikkerte den Ålesund-Giske-Godøy sambandet.
I 1988 ble overbygget hevet, ferga fikk løftebaug og samtidig skiftet den navn til B/F”Voksa”.
Salongene og lugarene ble også pusset opp.
Den ble satt i trafikk på Larsnesruten og ble senere satt inn i ruten Festøya-Hundeidvik.
I 2003 var den MRF`s eldste ferge i full drift som ikke var blitt totalt ombygd.
Sommersesongen 2003 fikk den æren av å gjenåpne den gamle turistfergeruten fra 1937 Valldal-Geiranger.
I 2007 ble ferga solgt til rederiet Augustine De Roche på St. Vincent i Karibia og den ble omdøpt til ”Gem Star”.
Bildet er fra 1962. Info: Peter Storvik --
salongen til bilferga ";Romsdal";, bygd ved Storvik Mekaniske Verksted, for MRF 1962. Fergen er på 386 Bruttotonn og er utstyrt med 800 hestekrefter. Bildet er trolig fra prøveturen ca. 1962. Ukjent fotograf. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger. Tilleggsinfo:";Romsdal"; hadde følgende hoveddimensjoner: L 43,2m x B 9,3m og hadde plass til 27 personbiler og 250 passasjerer. (Informant: Peter Storvik.)
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet er fra Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund. Bildet viser salongen under dekk på B/F”Romsdal” Storviks Mek. Verksted bnr.17 til Møre og Romsdal Fylkesbåtar. med ...