• Bildet viser overlvering av D/S”Villa” bnr.10 fra J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, til Den Norske Stat v/Fyrvesenet levert i mai 1921. 
Når dette skipet ble bygd ble alt til skipet produsert ved verkstedet til og med maskin og kjel og vinsjer.
Skipet var først startet bygd som klinkbygget fiskekutter i stål, men Den Norske Stat v/Fyrvesenet overtok kontrakten vinteren 1921 og modifiserte fartøyet til sitt formål. Det betydde kraftigere rigg og vinsjer, samt kraftigere dampmaskin.
Fartøyet ble brukt som bøye- og stakefartøy, det vil si utføre vedlikehold av flytende sjømerker. De som husker gamle "Villa" vet at det var en fin båt, og det ble sagt av de som var ombord at det var en svært god sjøbåt.
Arbeidsbåt/Singeldekker LBTV/LFGU, klinbygget i stål, og 148 brt./ 58 nrt. Lpp 105,3 fot x B 20,2 fot x D 10,3 fot og med en 3-sylindret (trippel) ekspansjonsdampmaskin på 320 ihk. og 43 nhk. og gjorde 8 knop.
1/1 1925: Registreringshavn endret til Oslo. 
1934: Den Norske Stat v/Fyrdirektøren, Oslo
1937: Fyrvesenet v/Fyrdirektøren, Oslo
 /6 1955: Oppmålt etter forlengelse/ombygging ved Hatlø Mek. Verksted, Ulsteinvik 
188 brt. / 77 nrt. 129,7 fot x 20,3 fot x 10,5 fot. Fyrvesenet (Fyrdirektoratet), Oslo
1959: D/S "Villa" som til da hadde hatt oljefyring på kjelen fikk installert en Wichmann 
4-sylindret, 2-takts enkeltvirkende dieselmotor på 320 BHK / 235KW og 330 RPM. 
Bygd 1959 ved Wichmann Motorfabrikk AL, Rubbestadneset. Fart 9 knop. 
1962: Endret til Fyrdirektoratet, Oslo.
3/7 1975: Selt til Josef Lygre, Skillebekkgt. 39, 5500 Haugesund og fikk navnet "Sjarmør".
5380534/18565-/LFGU.
1974: Kystdirektoratet (Fyravdelingen), Oslo
9/10 1975: Oppmålt 190 brt./ 59 nrt.  39,53 m x 6,20 m x 3,38 m/2,744 m.
11/12 1979: Oppmålt (etter ombygging med bakk, hus framfor kaising og innebygd kaising ikkje nemnt) 249 brt./ 86 nrt. Ombygd til Standby/Safety-skip.
19/8 1986: Solgt til Jayton Enterprises Inc., Panama. "Villa". HO2661.
Mannen nr.3 fra venstre er ingeniør Peter Andreas Storvik, sønn av verkstedgrunnleggeren (og leder av verkstedet sammen med ingeniør Ole Storvik).
De øvrige er fra rederiet og mannskap. Personen nr.2 fra venstre er sansynligvis skipperen.
På dette tidspunkt var verkstedet blitt et av de mest praktiske, velordnede og tidsmessige verksteder i sitt slag i landet.
Bildet er fra 1921.
Samme som FAKf-100296.171675 / KMb-1983-031.0265.jpg Info: Peter Storvik --
Gruppe mennesker på dekket til D/S
";Villa. Alle er ukjente, med unntak av nummer tre fra venstre som er Peter Andreas Storvik, som var leder av Storvik Mekaniske versted, sammen med sin bror Ole Storvik. De andre er sannsynligvis rederifolk. Bildet er fotografert i forbindelse med overlevering av D/S ";Villa";, ca. 1921.. Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser overlvering av D/S”Villa” bnr.10 fra J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, til Den Norske Stat v/Fyrvesenet levert i mai 1921. Når dette skipet ble byg...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to