• Gammelt bilde av flere båter ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund. Ytterst utenfor kjelkrankaia ligger sidetråleren S/T”Angle” M-167-K og innenfor sidetråleren
S/T”Borgenes 2” M-8-K til Heinsa og innerst en rutebåt fra Møre og Romsdals Fylkesbåter og en av prammene til Statens Havnevesen. På kaia står den nye kjelkrana klinkbygget i stål ca. 1945 og revet på 1970-tallet, som hadde en løfteevne på 25 tonn, den kraftigste krana i Kristiansundsområdet.
Til venstre i bildet ses også en rutebåt fra Møre og Romsdals Fylkesbåter.
Det er et fartøy fra Statens Havnevesen som vi bare ser skorsteinen på innenfor ”Borgenes 2”.
På patentslippvogna klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, står den første fergen B/F”Gisle” med treskrog tilhørende MRF.
Bolighuset, oppe til høyre over kobberslagerverkstedet, er bolighuset til familien Ole og Lisbeth Kvalnesvik, familien Magnus Kvalnesvik og familien Ludvig Bergem og til høyre for det ses sansynligvis så vidt en bit av bolighuset til familiene Alf og Knut Hjelmaas og ved kaikanten nedenfor disse ses kobberslagerverkstedet med den store murpipen. Bak ses maskinverkstebygningen med firmanavn bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet etter 1980. Det hvite bolighuset helt til venstre i bildet er bolighuset til familien Sivert Holten, senere Margit Holten.
Bak skorsteinen på Borgenes ses verkstedets bolighus hvor familien Hjelmaas bodde, senere familien Paul Storvik. Bolighuset var et gammelt meieri i tømmer flyttet fra Straumsnesset og bygd opp ca. 1910 og brant på 1980-tallet.
Til venstre ved piren ses en rutebåt fra Møre og Romsdal Fylkesbåter og en ukjent grå båt.
Foran den ukjente båten og over akterenden av ”Angle” ses taket på støperiet, bygget etter brannen i februar/mars 1911, nedlagt ca. 1960 og revet ca. 1970. Vi ser en av verkstedets førtøyningsbøyer, i sjøen, foran baugen på ”Angle”.
I bakgrunnen ses det ubebygde Torvhauganområdet og Kvernberget.
Bildet er fra først på 1950-tallet. Info: Peter Storvik ---
Båter ved kai og på slipp ved Storvik Mekaniske Verksted as på Nordlandet/Dale i Kristiansund. I bakgrunnen ser vi Kvernberget. Noen av fartøyene vi ser er blant andre tråleren Angle og sidetråleren Borgenes. Fra slutten av 1800-tallet og frem til midt på 1900-tallet var Storvik Mek. Verksted AS og Sterkoder Mek. Verksted to hjørnesteinsbedrifter i Kristiansund som bygde skipsmotorer, reparerte fartøy og bygde mindre båter. Det var mange opp- og nedturer da som nå.

I 1966 gikk Sterkoder Mek. Verksted over til mer ensidig å bygge båter (Kamsvågperioden). Selskapet tok over Storvik Mek. Verksted i 1982.

Sterkoder Mek. Verksted var i fremste rekke når det gjaldt effektiv skipsproduksjon, og det var under perioden med blant annet serieproduksjon av trålere at industri- og lagerhallene på Dale Industripark ble bygget og modernisert. Leveranser til olje- og gassvirksomheten ble enda et bein å stå på for Sterkoder Mek. Verksted,  og anlegget i Smedvågen ble bygget opp til  formålet.
I  febr. 1991 ble Sterkoder Mek. Verksted overtatt av Umoe-konsernet og er i dag en del av Umoe Eiendom etter at skipsbyggingen ble avviklet rundt 2003.

Umoe Sterkoder AS sine anlegg består i dag av industriområdet i Melkvika og Dale Industripark på Dale. Industriområdet i Smedvågen ble solgt i des. 2006. Aibel AS leier området i Melkvika i sin helhet.

Dale Industripark omfatter Umoe Sterkoder sitt anlegg på Dale og leies ut til flere ulike aktører. Umoe Sterkoder AS og leietakerne er hver for seg solide leverandører til offshore-industrien innenfor sitt felt. Alle har forskjellige tjenestetilbud som gjør at de samlet fremstår som en enhet med flerferdig og flerfaglig kompetanse og kapasitet.
Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Gammelt bilde av flere båter ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund. Ytterst utenfor kjelkrankaia ligger sidetråleren S/T”Angle” M-167-K og innenfor sidetråleren S/T...