• Bildet viser 3 sidetrålere ligger utenpå hverandre ved kjelkrankaia på Storviks Mek. Verksted. Ytterst sidetråleren S/T "Borgenes" M-8-K til Heinsa. I midten sidetråleren S/T "Honningsvåg" M-80-K og innerst sidetråleren S/T" Syrian" M-90-B. "Syrian" ble innleid av rederiet Heinsa, senere av familien Myrseth i Kristiansund. Lengre bak ses den nye patentslippvogna klinbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, i utkjørt stilling, og en ukjent fiskebåt ved piren med fiskerimerke M-5?-?. Bak slippvogna ses Høttnesbrygga. På kaia ses den nye kjelkrana klinkbygd av stål ca. 1945 og revet på 1970-tallet, som erstattet den første av bygd av massive tømmerstokker i ca. 1903. Den hadde en løfteevne på 25 tonn og var den kraftigste i Kristiansundsområdet. Innenfor trålerne ses ambulansebåten i Kristiansund og innerst en motorskøyte. Ambulansebåten ligger for skifte til større dieselmotor. Den gamle 6-sylindrede MWM-dieselmotoren ble montert i kraftstasjonen i kobberslagerbygget til drift av generator for reserve strømforsyning på verkstedet.
Over, og bak, ambulansebåten ser det ut som det står en bilferge (B/F"Gaute" ?) på såpehellingen fra 1901. Bildet er fra først på 1950-tallet. Delvis samme motiv som FAKf-100296.186038. Kilde/tekst: Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser 3 sidetrålere ligger utenpå hverandre ved kjelkrankaia på Storviks Mek. Verksted. Ytterst sidetråleren S/T "Borgenes" M-8-K til Heinsa. I midten sidetråleren S/T "Honn...