• Bildet viser en av Findus sidetrålere S/T”Masi” av Hammerfest på den nye patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim hvor den ble forlenget og overhalt. 
S/T”Masi” reg.nr. F-29-H.
Før ombyggingen hadde skipet følgende hoveddimesjoner etter opplysninger i ”merkepliktige fiskefartøyregistret” for 1956 og 1958 og 1960:
L 129,7` x B 24,7` x D 11,9` og tonnasjen var 299 BRT/116 NRT byggemateriale jern og
tidligere ombyggingsår 1956 og byggeår 1946.
Masi hadde en trippel ekspansjonsdampmaskin på 650 hk og byggeår 1946.
Rederiet var Hammerfest Havfiske A/L, Hammerfest.
Masi ble forlenget i 1961 ved Storviks Mek. Verksted i Kristiansund.
Tekniske data etter forlengelsen i 1961 ifølge opplysninger ”merkepliktige fiskefartøyregistret” for 1962 og 1966 og 1968.
L 145,9` x B 24,7` x D 11,9` og tonnasjen ble 357 BRT/125 NRT byggemateriale jern og byggeår 1946. Maskineriet ble overhalt men ikke skiftet, så den hadde fremdeles dampmaskinen på 650 hk og samme rederi.
Tråleren er nå trukket fra hverandre for å sette inn nytt skjøtestykke på skroget. 
Arbeidet på huding er i gang. Personen er platearbeider Kornelius Liabø .
 Info: Peter Storvik. 
Foto fra Storvik mekaniske verksted på Dale, Nordlandet i Kristiansund, hvor vi ser fra båtbyggingen der.

Bildet er datert til juni 1959.
Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Stiftelsen Nordmøre Museum

Bildet viser en av Findus sidetrålere S/T”Masi” av Hammerfest på den nye patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, klinkbygget i st

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to