• Bildet er fra forlengelsen av M/S ”Vestkyst I” på den nye patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, klinkbygd i stål 1918 og var den største slippen mellom Bergen og Trondheim.
På bildet er båten trukket fra hverandre på patentslippen.
Personene på bildet er ukjente.
M/S”Vestkyst 1” var bygget som singledekker som bnr. 27 ved Husø Verft & Mek. Verksted i Tønsberg og ble i mars 1924 levert til A/S Sørlandske Kystfart (L.S. Daae) i Oslo. Opprinnelig var skipet utrustet med en T3 Bergen MV på 39 nhk.
Etter konkurs hos rederiet i 1927 ble skipet kjøpt av A/S Sørlandske Dampskibsselskap – fortsatt med L.S. Daae i direktørstolen.
I 1932 ble skipet overført til Arendal med Skips-A/S Kysten som ny eier. I oktober 1936 sank
”Vestkyst 1” etter kollisjon og ble hevet av Brødrene Anda og Stavanger Skipsopphugging Co.
I 1937 var skipet reparert og igjen satt i fart.
29.septeber 1940 kolliderer ”Vestkyst 1” med slepebåten ”Storeknut” ved Skibeskjærene.
På ny synker ”Vestkyst 1” og den blir atter hevet og reparert. Under reise Oslo – Bergen i mars 1941 blir ”Vestkyst 1” skadet etter flyangrep ved Jæren og fire måneder senere blir skipet angrepet og skadet av britiske fly som førte til at skipet ble satt på land ved Skadberg utenfor Jæren. Her sank hun, men bro og bakk var likevel over vann. Brødrene Anda måtte igjen til pers for å heve fartøyet.
I oktober 1942 er skipet på nytt reparert og satt i fart.
Når Johan Aronsen kjøpte skipet i desember 1953 lå det i opplag i Arendal etter at det tidligere hadde gått i rutefart Oslo – Bergen. I april 1954 ble ”Vestkyst 1” ombygget til motorskip og fikk innsatt en M6 Vølund på 420 bhk. I 1959 ble skipet ble skipet forlenget til 161,7 fot ved Storviks Mek. Verksted i Kristiansund og ble i denne sammenhengen oppmålt til 419 bruttoregistertonn og 560 tdw.
Johan Aronsen døde i 1966 og ”Vestkyst 1” ble i juni 1966 overført til Aronsens Rederi (Hans Aronsen) og solgt i 1967 til Arne Strøm P/R på Lyngseidet.
De vidresolgte skipet i oktober 1970 til Dagfinn Strøm P/R i Tromsø.
I 1971 ble det innsatt en 1966-modell M8 Alpha på 680 bhk.
I 1973 ble skipet solgt til A/S Vestfrakt i Mosterhamn før Halvard Møgster i Bergen i november 1974 kjøpte skipet omdøpte det til ”Dyrnes”. I april 1976 ble ”Dyrnes” kjøpt av Sandfrakt A/S i Ølensvåg.
Den nye eieren gjorde ikke stor bruk av fartøyet og i 1978 ble det avrigget og senket. (Info: Peter Storvik). --
skipsverftet Storvik Mekaniske verksted på Dale, Nordlandet i Kristiansund, hvor vi ser arbeid på et fartøy.
 ";Vestkyst I".
Fotograf er ukjent. Datering er juni 1959. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet er fra forlengelsen av M/S ”Vestkyst I” på den nye patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, klinkbygd i stål 1918 og var den største slippen me...