• Postkort fra J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund. Vi ser Daleveien med stabbesteiner og det gamle blå kontorbygget med blikkledning nærmest. Ved den eldste veien til venstre for kontorbygget, og foran kjelverkstedbygget, ses en utskiftet klinket turbinrørseksjon. Stabbesteinene er langs den nyere Daleveien. På 1980-tallet ble veien igjen omlagt forbi verkstedet og går nå like oppunder demningen til ”Nydammen” (Storvikdammen).
Helt til venstre, over kjelverkstedbygget, ses lagerutleveringsbygget med timeskriver- og verksmesterkontor og varelager i 1.etasje og vareutleveringekspedisjon i 2. etasje og videre mot høyre ses 2 tremateriallagerbygg, det nederste hadde også trebearbeidingsmaskiner, nedover mot sjøen.
Over dem ses Marthinussenbrygga (Buggebrygga) og noen provisoriske skur på området deres. Bak det nederste tremateriallagerbygget i bukta mellom Marthinussen (Bugge) og verkstedet lå sundbåttillegget på Dahle. Helt til venstre, over lagerutleveringsbygget, ses mønet på bolighuset til familien Kristian Bakken senere Otto Kvendseth.
Det ligger flere båter ved verkstedet og på den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, står en rutebåt D/S”Nordfjord” fra Møre og Romsdals Fylkesbåter.
Ytterst ved piren ligger sannsynligvis verkstedets bnr.9 fiskekutteren D/S”Samnøen” til Brødr. Tvedt i Bergen, og lengre inn ses det firmastrete hvitmalte finske skonnertskipet ”Regina”.
Ved kjelkrankaia ligger sannsynligvis verkstedets bnr.10, D/S”Villa” til Fyrvesenet til utrustning og man ser også den første kjelkrana bygget av massivt tømmer fra 1903, den kraftigste krana i Kristiansundsområdet.
På dette tidspunkt ble bnr.10 bygget som fiskekutter, en kontrakt som Fyrvesenet senere overtok.
I bakgrunnen ses Teistholmen og et skip ved Teistholmen på Gomalandet og alle bryggene på Gomasiden ved Nordsundet. Til venstre i bakgrunnen ses Nordsundet og Sterkoder mek. Verksted.
Over taket på maskinverkstedsbygget ses 3 store lasteskip oppankret ved verkstedets sydende. De har også et hvitt felt på skorsteinen slik Christiansunds Dampskibsselskap hadde på sine skip.
Bildet er fra sommeren 1920.
Samme bilde som FAKf-100296.214885 / KMb-1982-010.0020 (info Peter Storvik). --
Postkort fra J. Storviks Mek. Verksted. Vi ser Daleveien med stabbesteiner og det gamle blå kontorbygget nærmest. Ved den eldste veien til venstre for kontorbygget, og foran kjelverkstedbygget, ses en utskiftet klinket turbinrørseksjon. Stabbesteinene er langs den nyere Daleveien. På 1980-tallet ble veien igjen omlagt forbi verkstedet og går nå like oppunder demningen til "Nydammen" (Storvikdammen). På utsiden langs kjelverkstedet, bygget i 1905 og revet etter 1980, og nedenfor kontorbygget, bygget ca. 1902 og revet og brant på 1970-tallet, gikk den eldste Daleveien langs verkstedets yttergrense. Til venstre ses det lange kjelverkstedet og over taket på kjelverkstedet ses maskinverkstedet, bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet etter 1980. Den høye pipen bak maskinverkstedet tilhører kobberslagerverkstedet som man så vidt ser takmønet på. Til høyre for kontoret ses snekkerverkstedet med slippspill og spisesal, bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet etter 1980. Helt til venstre, over kjelverkstedbygget, ses lagerutleveringsbygget med timeskriver- og verksmesterkontor og varelager i 1.etasje og vareutleveringekspedisjon i 2. etasje og vidre mot høyre ses 2 tremateriallagerbygg, det nederste hadde også trebearbeidingsmaskiner, nedover mot sjøen. Over dem ses Marthinussenbrygga (Buggebrygga) og noen provisoriske skur på området deres. Bak det nederste tremateriallagerbygget i bukta mellom Marthinussen (Bugge) og verkstedet lå sundbåttillegget på Dahle. Helt til venstre, over lagerutleveringsbygget, ses mønet på bolighuset til familien Johan Bakken. Det ligger flere båter ved verkstedet og på den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, står en rutebåt fra Møre og Romsdals Fylkesbåter.

Ytterst ved piren ligger sansynligvis verkstedets bnr.9 fiskekutteren D/S"Samnøen" til Brødr. Tvedt i Bergen på 1-års garantiettersyn, og lengre inn ses det firmastrete hvitmalte finske skonnertskipet "Regina". Ved kjelkrankaia ligger sansynligvis verkstedets bnr.10, D/S"Villa" til Fyrvesenet til utrustning og man ser også den første kjelkrana bygget av massivt tømmer fra 1903, den kraftigste krana i Kristiansundsområdet. På dette tidspunkt ble den bygget som fiskekutter, en kontrakt som Fyrvesenet senere overtok. I bakgrunnen ses Teistholmen og skip ved Teistholmen på Gomalandet og alle bryggene på Gomasiden ved Nordsundet. Til venstre i bakgrunnen ses Nordsundet og Sterkoder mek. Verksted. Over taket på maskinverkstedsbygget ses 3 store lasteskip oppankret ved verkstedets sydende. De har også et hvitt felt på skorsteinen slik Kristiansund Dampskibsselskap hadde på sine skip. På dette tidspunkt var verkstedet blitt et av de mest praktiske, velordnede og tidsmessige verksteder i sitt slag i landet. Bildet er fra sommeren 1920. Kilde:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Postkort fra J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund. Vi ser Daleveien med stabbesteiner og det gamle blå kontorbygget med blikkledning nærmest. Ved den eldste veien ti...