• Bildet viser J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund sett fra sjøsiden og båten ved kjelkrankaia er D/S”Villa” tilhørende Den Norske Stat v/Fyrvesenet og verkstedets bnr.10 og levert i mai 1921.
Når dette skipet ble bygd ble alt til skipet produsert ved verkstedet til og med maskin og kjel og vinsjer.
Skipet var først kontrahert som klinkbygget fiskekutter i stål, men Den Norske Stat v/Fyrvesenet overtok kontrakten vinteren 1921 og modifiserte fartøyet til sitt formål. Det betydde kraftigere rigg og vinsjer, samt kraftigere dampmaskin.
Fartøyet ble brukt som bøye- og stakefartøy, det vil si utføre vedlikehold av flytende sjømerker. De som husker gamle "Villa" vet at det var en fin båt, og det ble sagt av de som var ombord at det var en svært god sjøbåt.
Arbeidsbåt/Singeldekker LBTV/LFGU, klinbygget i stål, og 148 brt./ 58 nrt. Lpp 105,3 fot x B 20,2 fot x D 10,3 fot og med en 3-sylindret (trippel) ekspansjonsdampmaskin på 320 ihk. og 43 nhk. og gjorde 8 knop.
1/1 1925: Registreringshavn endret til Oslo. 
1934: Den Norske Stat v/Fyrdirektøren, Oslo
1937: Fyrvesenet v/Fyrdirektøren, Oslo
 /6 1955: Oppmålt etter forlengelse/ombygging ved Hatlø Mek. Verksted, Ulsteinvik 
188 brt. / 77 nrt. 129,7 fot x 20,3 fot x 10,5 fot. Fyrvesenet (Fyrdirektoratet), Oslo
1959: D/S "Villa" som til da hadde hatt oljefyring på kjelen fikk installert en Wichmann 
4-sylindret, 2-takts enkeltvirkende dieselmotor på 320 BHK / 235KW og 330 RPM. 
Bygd 1959 ved Wichmann Motorfabrikk AL, Rubbestadneset. Fart 9 knop. 
1962: Endret til Fyrdirektoratet, Oslo.
3/7 1975: Selt til Josef Lygre, Skillebekkgt. 39, 5500 Haugesund og fikk navnet "Sjarmør".
5380534/18565-/LFGU.
1974: Kystdirektoratet (Fyravdelingen), Oslo
9/10 1975: Oppmålt 190 brt./ 59 nrt.  39,53 m x 6,20 m x 3,38 m/2,744 m.
11/12 1979: Oppmålt (etter ombygging med bakk, hus framfor kaising og innebygd kaising ikkje nemnt) 249 brt./ 86 nrt. Ombygd til Standby/Safety-skip.
19/8 1986: Solgt til Jayton Enterprises Inc., Panama. "Villa". HO2661.
Huset bak båten er maskinverkstedet, bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet etter 1980, og huset til høyre med den høye pipen er kobberslagerverkstedet.
Mellom maskinverkstedet og kobberslagerverkstedet ses bolighuset til John Olsen Storvik, revet etter 1980, og over skorsteinen på båten ses bolighuset til verkstedet hvor familien Hjelmås bodde, senere familien Paul Storvik. Bolighuset var et gammelt meieri i tømmer flyttet fra Straumsnesset og bygd opp ca. 1910 og brant på 1980-tallet.
Bak båten ses den første kjelkrana bygget av massivt tømmer i ca. 1903, den kraftigste krana i Kristiansundsområdet, som ble brukt til ombord og ilandløfting av kjeler og maskiner og en rutebåt tilhørende Møre og Romdal Fylkesbåter på patentslippvogna klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim.
På dette tidspunkt var verkstedet blitt et av de mest praktiske, velordnede og tidsmessige verksteder i sitt slag i landet.
Bakenfor båten på slippen ses støperibygningen og over taket på maskinverkstedet ses bolighuset til familien Ole og Lisbeth Kvalnesvik, familien Magnus Kvalnesvik og familien Ludvig Bergem.
På dette tidspunkt var verkstedet blitt et av de mest praktiske, velordnede og tidsmessige verksteder i sitt slag i landet.
Bildet er fra ca. 1921. Info: Peter Storvik ---
Storvik Mekaniske Verksted as fra sjøsiden, og sett mot sørøst. Her ser vi fraktebåten "Villa" ligge ved kai ved verkstedet. Ellers i bakgrunnen ser vi flere slipper ved verkstedet og helt i bakgrunnen til venstre ser vi Kvernberget. Fra slutten av 1800-tallet og frem til midt på 1900-tallet var Storvik Mek. Verksted AS og Sterkoder Mek. Verksted to hjørnesteinsbedrifter i Kristiansund som bygde skipsmotorer, reparerte fartøy og bygde mindre båter. Det var mange opp- og nedturer da som nå.
 
I 1966 gikk Sterkoder Mek. Verksted over til mer ensidig å bygge båter (Kamsvågperioden). Selskapet tok over Storvik Mek. Verksted i 1982.

Sterkoder Mek. Verksted var i fremste rekke når det gjaldt effektiv skipsproduksjon, og det var under perioden med blant annet serieproduksjon av trålere at industri- og lagerhallene på Dale Industripark ble bygget og modernisert. Leveranser til olje- og gassvirksomheten ble enda et bein å stå på for Sterkoder Mek. Verksted,  og anlegget i Smedvågen ble bygget opp til  formålet. 
I  febr. 1991 ble Sterkoder Mek. Verksted overtatt av Umoe-konsernet og er i dag en del av Umoe Eiendom etter at skipsbyggingen ble avviklet rundt 2003.
 

Umoe Sterkoder AS sine anlegg består i dag av industriområdet i Melkvika og Dale Industripark på Dale. Industriområdet i Smedvågen ble solgt i des. 2006. Aibel AS leier området i Melkvika i sin helhet.

Dale Industripark omfatter Umoe Sterkoder sitt anlegg på Dale og leies ut til flere ulike aktører. Umoe Sterkoder AS og leietakerne er hver for seg solide leverandører til offshore-industrien innenfor sitt felt. Alle har forskjellige tjenestetilbud som gjør at de samlet fremstår som en enhet med flerferdig og flerfaglig kompetanse og kapasitet.
Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund sett fra sjøsiden og båten ved kjelkrankaia er D/S”Villa” tilhørende Den Norske Stat v/Fyrvesenet og verkstedets bn...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to