• Bildet viser Storviks Mek. Verksteds bnr.14 B/F"Norddalsfjord", påbegynt på beddingen.

"Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsagggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin.Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

Over nybygget ses et av verkstedets sveiseplan.Ved kjelkrankaia ligger to sidetrålere, den nærmest er S/T"Remman" M-180-BV eller M-180-SM tilhørende Neerlandrederiet på Smøla og utenpå ligger S/T"Angle" M-167-K for overhaling. Ved piren ses baugen på sidetråleren S/T"Halstein" M-120-K tilhørende Øverlandrederiet. Ellers ses verkstedets Jones KL22 mobilkran og den nye kjelkrana og en manuell svingbar kaikran, samt en bit av den nye patentslippvogna bygget i klinket stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, i front. På sjøen innenfor S/T"Remman" M-180-BV eller M-180-SM ses så vidt verkstedets åpne transportbåt M/S"Stuten" som var en åpen båt på ca. 22 fot med en 6-7 hk. FM-bensinmotor. Helt til venstre ved kjelkranmaskinhuset står en 4-vinget dampskipspropell og en presenningsoverdekt skipsdieselmotor og under kjelkrana ses en aksel med tannhjul til en dampwinch eller til havnevesenets mudderpram.Den nye kjelkrana klinkbygget i stål ca. 1945 og revet på 1970-tallet, den kraftigste krana i Kristiansundsområdet, erstattet den gamle av massivt tømmer fra 1903.Den grå kassen til høyre for mobilkrana er verkstedets transportable dieselkompressor med Deutz-dieselmotor anskaffet i 1946. Det ligger også diverse mudderskåler tilhørende Statens Havnevesen under kjelkrana.Ved Ulrik Olsenanlegget på Goma ligger sidetråleren M/T"Møretrål 1" M-175-K. Bildet er fra 1960. Kilde: Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser Storviks Mek. Verksteds bnr.14 B/F"Norddalsfjord", påbegynt på beddingen. "Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende h...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to