• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund.
Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon.   Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund.  Foto hovedsakelig utført av fotograf  Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført.  Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter.
DKL -  er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum.
Nr. 180  Reberbanen i Clausenengen”, Kirkelandet.  Fot. 1909.
Banen er rødmalet.  Til venstre for den sees et brøndhus.  Om det som sees paa dette billede meddeler frk. Doris Clausen, 68 aar gammel, i 1912:
””Clausenbanen” som denne bane kaldes, tilhørte min far Johan Peter Clausen og N. H. Knudtzon.  Disse to forlænget banen.  Den kaldtes før ”Waltherbanen”.  Den bygning som sees bak banen midt paa billedet, var bolig for banestyrer.  Brønden med brøndhuset til venstre for banen blev brukt til at hente vand i fra Clausengaarden naar man skulde ha rigtig godt vand.  Alt som jeg her har fortalt, er min egen erindring.”  (Fra Nordmøre Museums fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...