• Vindu fra baksiden av et to-etasjes bolighus på matrikkel nr. 318., fotografert 1912.
Vinduet står i gårdens første etasje.  Det mangler lister på sidene.  Slik som listverket er på dette vinduet, er også alle andre vinduer på husets bakside og gavl. På fremsiden mot sjøen/veien har huset smårutede vinduer med meget enkel underlist  (gerikt) og med overlist av litt annerledes utseende enn overlisten på husets øvrige vinduer.  Inngangsdøren på husets fasade mot sjøen er pyntet med en rekke tannsnitt øverst i den loddrettstående bordkledningen bestående av over- og underliggere.  Overliggerne har en enkel profil.  ----
Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 170 Vindu fra baksiden av den under nnr. 169 nævnte vaanegaard, matr. nr 318. Vinduet staar i gaardens 1 ste etge. Det mangler lister paa siderne. Saaleedes som listverket er paa dette vindu, saaledes er det paa alle vinduer i samme hus`s bakside og gavl. Paa forenden mot sjøen har vævnte hus smaarutede vinduer med meget enkel underlist. (gerickt) og med overlist av noget annerledes utseende end overlisten paa husets øvrige vinduer. Indgangsdøren paa husets fasade mot sjøen har en række tandsmit øverst i lodretstaaende bordklædning bestaaende av over- underliggere. Overliggerne har en enkel profil. Fotogr. 1912. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Vindu fra baksiden av et to-etasjes bolighus på matrikkel nr. 318., fotografert 1912. Dette var Frichgården, som fra 1884 tilhørte kjøpmann Olaf Christian Ellingsen (1856-1932). Vi...