• Plan av
Fosna Gaard, matr. nr. 26 i Vaagen, Kirkelandet. 1ste og 2den etage og er opmaalet og tegnt av ingeiør Karl Martens i decbr 1911. se foto nr 4 i denne katalog. Om planen av 1ste etage av dette hus bemerkes: Fra husets fasade mot sjøen fører to dobbeltdører ind til hver sin gang. Den søndre dør (tilvenstre) fører ind til en gang, hvorfra en trap fører op til anden etage; ved siden av trappen en skorstenspipe. Bak denne gang er et kot eller litet rum. Baade fra gangen og kottet fører dør ind til værelse A paa den ene side og til værlse B paa den anden side. Gjennem den nordre indgangsdør kommer man ind i en gang, henfra til venstre dør ind til værelse B og til høire ad en lav trappe ind til et hus stort ildhus. I indre ende av denne gang leder gjennem en dør en trap op til anden etage. Under denne trap er der formodentlig et tomt rum; men indgang til dette rum kan ikke opdages nogetsteds. Likeledes er der melem trappen og væggen til værelse B et avpanelet ganske litet rum. Væggen som skiller sidstnævnte gang fra ildhuset er meget bred. To vægger synes her at naatte være stillet ind til hinanden. Paa plantegningen er derfor skillevæggen mellem værelse B og ildhuset tegnet op som to vægger med et rum imellem. Hvor bredt dette formodede rum mellem væggene er, kan naturligvis ikke siges, og her findes derfor ikke nogen maal avsat paa planen. En stor muret skorsten med bakeovn og nedmuret, stor gryte staar i ildhuset. Ved siden av skorstenen, i ildhusets gjørne mot nordøst er et litet kammer med indgang fra ildhuset. I dette kammer staar en liten ovn av klebersten. Fra ildhuset fører likeledes en dør ut til et rum av panelverk bestaaende bislag, hvorfra dør ut i det frie. Det bemerkes at baade værelset A og varelset B samt ildhuset har vinduer paa begge husets langvægger. Om planen av 2den etage bemerkes: Fra nordre gang i første etage kommer man ad den omtalte trap op i husets 2den etage. Som det sees av 2den etages plan svinger denne trap i ret vinkel til begge sider og fører til den ene side ned til en gang, til den anden side ind til et kjkøkken. Gangen følger husets ene langvæg og bøier saa av i ret vikel og fortsætter i et litet kot. Fra denne gang fører dessuten dør ind til værelse A og værelse C. I gangen sees skorstenspipen. Fra 1ste etage fortsætter opigjennem huset. Fra værelse A fører en dør ind til værelse B samt til et litet kammer. Fra dette nævnte kjøkken fører dør ind til værelse D samt til et spiskammer. Mellem værelse D og spiskammer er paa planen anmerket en dør; denne dør var imidlertid fjernet kort før opmaalingen blev tat. Det ansees derfor ogsaa korrektest ogsaa at avmerke denne dør paa planen. Om denne dør se under nr. 4 i denne katalog. Om skillevæggen mellem gangen og værelse C paa den ene side og kjøkkenet og værelse D paa den anden side gjælder det samme som omtalt om skillet mellem gangen og ildhuset i 1ste etage. Det synes herav at fremgaa at ildhuset og den del som ligger over det er (senere?) bygget ind til den øvrige del av huset. Det bemerkes at husets naaver er avtagnet paa planen, idet de ogsaa i virkeligheten er fremstikkende fra væggen. De er dog indklædt med panel, saa selve naaverne ikke er synlige. Men der synes ikke at være tvil om at det er naaverne som skjuler sig under disse fremspring. Hvor paa planen maalene ikke er angit, har det været vanskelig at bestemme vedkommende maal nøiagtig. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Plan av Fosna Gaard, matr. nr. 26 i Vaagen, Kirkelandet. 1ste og 2den etage og er opmaalet og tegnt av ingeiør Karl Martens i decbr 1911. se foto nr 4 i denne katalog. Om planen av...