• Kart over fru Caroline Knudtzons eiendom, matr. 111, Storgaten, Kirkelandet.
Kartet er kopi utført av student polyt. O Volckmar efter ”Kart og Opmaalingsprotokol for Kristiansund”, pog. 503, hvor kartet findes indført med oplysning om at kartforetning er avholdt av stadskonduktør H. Brinckmann den 24 februar 1896.
De enkelte huse og andre partier er paa kopien merket med tal efter opplysninger meddelt i 1912 av Johan Larsen.  Ifølge denne er:
”Nr. 1 =  vaanegaarden 1)
Nr. 2  = ildhus 2) med bolig for en del av kontorpersonalet.
Nr. 3  = kontorbygning medbolig for en del av kontorpersonalet i anden etage.  Kontorene var
            I 1ste etage.
Nr. 4  = pakhus (”Brygge)  4) med lager av mel, hamp og taug og litt klipfisk m.m.
Nr. 5  = kai med trap til sjøen ( 6 ).
Nr. 7  =” vægtergangen”. 3)
1)	Denne gaard findes som nr. 9 i denne katalog (W. L.).
2)	Dette hus sees længst til venstre paa billede nr. 9 i denne katalog (W. L.).
3)	Se beskrivelse under foregående nummer i denne katalog (W. L.).
4)	Om dette pakhus er under nr. 150 i denne katalog (W. L.).
Nr. 8  = trappenedgang paa husets bakside 5).
Nr. 9  = have, hvor der var trær, blomster og frugttrær.
Nr.10 = lysthus i haven 4).
Nr.11 = fjøs.
Nr.12 = mødding.
Nr.13 = hønsehus.
Nr.14 = vandhagen – aapen indgjærdet plads, hvor N. H. Knudtzons høns, gjæs og kalkuner hadde fripas.
Flere bygninger end de her nævnte var der ikke paa gaarden.  I fjøset (nr. 11) hadde N. H. Knudtzon 8 – 12 kjør.  Ovenpaa fjøset, paa et loft, var høiladen.  I dette fjøs stod hans kjør hele vinteren og sommeren med.  Engen som hørte til gaarden, og hvorfra altsaa gaarden fik fòr til disse kjørne, var den saakaldte ”Frue Eng”, hvor det nuværende sykehus ligger.
5)	Om denne nedgang se beskrivelse under nr. 9 i denne katalog (W. L.).
3)	Dette lysthus er avbildet som nr. 35 i denne katalog (W. L.).
Om sommeren var disse kjørne om dagen ute paa denne eng og i utmarken ved det nuværende slagteri paa Kirkelandet.  Hver morgen om sommeren blev disse kjørne ført herut fra fjøset (nr. 11) igjennem byens gater, og hver kveld blev de saa bragt tilbake til fjøset igjen.  Melken fra disse kjør opbevaredes i selve vaaningshuset (nr. 1).  Denne melk bruktes til huset selv og det tiloversblevne blev gortgit til fattigfolk i byen.  I hønsehuset (nr. 13) holdt N. H. Knudtzon høns til eget bruk.  I fjøset (nr. 11) holdt han gjæs og kalkuner til eget bruk.  Stabbur hørte ikke til denne gaard.  Maten, kjøt, flesk, o.s.v. opbevaredes paa et loft i selve gaardens vaaningshus (nr. 1).  Nøst hørte ikke til denne gaarden.  N. H. Knudtzon hadde derimot mange nøst og ”brygger” andetsteds omkring i byen.  Slik som husenes plan er avmerket paa kartet har de været altid i hele min tid.
Slik som her alt er fortalt, var forholdet i den sidste N. H. Knudtzons tid fra 1850 aarene til 1890 aarene.  Alt det som jeg har fortalt her, er efter egen erindring.”
(Ovennævnte Johan B. Larsen bor paa Haalahaugen, er 73 aar gammel, og har efter egen meddelelse tidligere været handelsbetjent hos nævnte N. H. Knudtzon).
Fortsettelse tekst foto  KMb-1982-0224.0150:  Fra nævnte N. H. Knudtzons butikk solgtes ogsaa meget seilduk og taugverk til Kristiansunds fartøier og til andre fartøier.  I mindre grad solgtes i smaat til Kristiansunds egen befolkning i denne butikk.  Byfolk som skulde ind i denne butikk og kjøpe gikk da ”vægtergangen” eller ad sjøveien.  Utenfor kaien her laa ofte ganske tæt med smaabaater fra by og land, som hadde foretninger i denne butikk og i kontoret.  N. H. Knudtzon drev, dentid ogsaa stor trælasthandel.  Han kjøpte trælast
    Photo: Nordmørsmusea

Kart over fru Caroline Knudtzons eiendom, matr. 111, Storgaten, Kirkelandet. Kartet er kopi utført av student polyt. O Volckmar efter ”Kart og Opmaalingsprotokol for Kristiansund”,...