• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund.
Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon.   Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund.  Foto hovedsakelig utført av fotograf  Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført.  Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter.
DKL -  er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum.
Nr. 142  Brandmur fra værelse (det saakalte ”billiardværelse”) i 1 ste etage av fru Caroline Knudtzons vaanegaard, matr. 111, Kirkelandet.  Ved hver av brandmurens sider staar en søile paa postament;  søileskaftene er belsøiler.  Paa postamenternes forside staar tallet – 17 – 70.
Brandmuren er for øvrig prydet med medaljoner og blomsterornamenter i relief.   Paa søilerne er også blomsterornamenter i relief.  Ornamenterne er av gibs, i alfald i det ydre lag.  Foran brandmuren sees en ovn i obeliskform.  Paa ovnens forside er medaljon med hjelmsmykket hode, guirlander, 1),  baandslyngninger , rosetter samt en gruppe bestaaende av kanon, trillebør, spade, hakker m.m.
1)  Med dette sidste mener jeg det ornament som paa billedet vises i underkanten av taklisten. (W. L.).
Ovnens bakside er – saavidt kan sees – smykket paa samme maate som forsiden.  Forsidens og vist ogsaa baksidens bund er riflet. Ovnens kortsider har medaljon, baand og guirlander paa riflet bund.  Fotog. For D. K. L. 1912.

Fra Nordmøre Museum sin fotosamling. Det Kulturhistoriske Lag
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...