• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund.

Nr. 139 Kart over firmaet Christian Johnsens eiendom, matr. 131 i Vaagen, Kirkelandet. Kartet er en kopi av kart i "Kart og opmaalingsprotokol for Kristiansund", i hvilken protokol denne kartforretning anføres avholdt av stadskonduktør Th. Volckmar 28 april 1908. Samme kartforretning er indført i "Kart og opmaalingsprotokol nr. 2 for Kristiansund pag 842. Kopien er indført av student Oluf Volckmar 30. mar 1916 1). 1) Ifølge meddelelse fra stadskonduktør Th. Volckmar anføres i "Kart og opmaalingsprotokol for Kristiansund" eiendommens ydergrænsen med grøn farve og husenes yderkanter med rød farve, mens de tynde , sorte streker betegner naboeiendommene. Om denne gaard anføres efter meddelelse i 1911 av en 83 aar gammel dame, frk. Tronæs, følgende: "Gaarden har tilhørt konsul Hans Clausen, bror av Joh. P. Clausen. Vaanebygningen paa kartet merket 1 – hadde tidligere mansardetak, som her kaldtes "mesanitak". Forandringen til den nuværende takform blev foretat av Hans Clausen. Tidligere var der heller ikke som nu nogen dør paa den side som vender mot Vaagebakken, indgangen til de nuværende kontorer. Det er vist ikke over 50 aar siden denne dør blev sat der. Verandaen paa husets fasade mot sjøen er sat til i senere tid, vist av Chr. Johnsen. I Hans Clausens tid 1), i den tid da Hans Clausen eiet huset og bodde der (A, M. 1912), haddede enkelte hus paa gaarden følgende anvendelse. 2) De enkelte huse er paa kartet merket med nummer efter frk. Tronæs’s anvisning (W. L.). 1)I den tid da Hans Clausen eiet huset og bodde det (A .M. 1912). 3) 1 = eierens bolig med butikk og kontor. I dette hus gikk samtidig en gang tvers igjennem huset fra hovedindgangen paa fasaden mot sjøen - til den store dør paa baksiden og med værelse fra begge sider 2) Kjøkken laa samtidig i fløien mot øst 2) og eldhus i fløien mot vest 2) 2 = stabbur, som bruktes til opbevaring av mat som kjøt, skinker, hjemmelavede pølser m.m. Her var ogsaa hjemmestøpte talglys, som skulde brukes om bord paa H. Clausens skibe. Maten i stabburet var delvis for gaardens eget bruk, delvis var den bestemt som proviant for H. Clausens skibe, som baade gikk ut Lofoten og i utenriksfart. 3 = muret melkebod til opbevaring av den melk som man avlet paa det til gaarden hørende gaardbruk. Gaardens engløkker laa vist nedenfor Varden, og kjørene var om vinteren i fjøset (nr 5). Den her i melkeboden opbevarede melk var delvis til gaardens egeet bruk, delvis til salg til byens befolkning. Melkebutikker fandtes nemlig den gang ikke i Kristiansund. Folk kom selv til melkeboden og hentet melken. Slik melkehandel hadde alle større gaarder her i byen. NB. Settes inn der det skal være ovenfor se rødt merke: 1) dette hus findes avbildet som nr. 70 og 160 og i 151 m.fl. st. 2) saaledes er forholdet endnu i 1912. (W. L.). Betegnelsen øst og vest er fra Anton Meeg (A. M. 1912) Frk. Tronæs sa her syd og nord visnok kun ved en feiltagelse. 4 = kloset 5 = fjøs 6 = (ifølge Daniel Johnsen er dette kloset; muligens fra senere tid og ikke fra Hans Clausens tid).
7 – 8 "brygge", hvor der sist var klipfisk m.m. H. Clausen drev nemlig klipfiskhandel, dessuten drev han stort skibsrederi .) 9 = baattræk for gaardens egne baater, her var ikke nogen slags beplantning, . – 1) Dette var tilfeldet, menes han leiet denne gaard og bodde i den (A. M. 1912) Fortsettelse av tekst til neste foto KMb-1982-024.0139 b. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Nr. 139 Kart over firmaet Christian Johnsens eiendom, matr. 131 i Vaagen, Kirkelandet. Kartet...