• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 132 Dør fra midtgangen 1 ste etage av firmaet Chr. Johnsens vaanegaard, matr 31 i Vaagen, Krikelandet. Døren fører ind til et værelse paa siden av gangen, som strækker sig tvers igjennem hele husets midte. Dørens omgivende listverk er knækket; overlisten er dessuten buet og har øverst en firkantet platte, hvis kanter er riflet og i hvis midte er en roset. Hurderne er formodentlig av nyere datum. I hurdernes fyllinger samt paa det felt som dannes under den buede overlist er malte dekorationer. Om disse malte dekorationer meddeler fotograf O. Ranheimsæter: "Disse dekorationer er i 1887 eller 1888 utførte av min bror, dekorationsmaler Ole Ranheimsæter, hvilket jeg selv erindrer". Fotogr. for D. K. L. 1912. I samme gang staar en lignende dør ret ovenfor den her omtalte og førende ind til bærelse paa den anden side av gangen. I samme gang er dessuten brystpanel i sedvanlig høide. Fotogr. for D. K. L. 1912. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...