• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 128 Navnetræk og segl tilhørende Jens Kaasbøl. Fotogr. for D. K. L. 1911. Navnetrækket og seglet er fotograferet fra et skjøte tilhørende toldopsynsmand Jordal, eier av matr nr 133 paa Kirkelandet. Nævnte skjøte er dateret Christiansund den 3 juli 1802 og utstedt av Jens Kaasbøl. Paa seglet er merket: Et felt henover og henigjennem guirlander. Over feltet en blomsterkurv, og i feltets midte et mindre, ovalt formet felt; i dette navnet DK D ? S Seglets diameter maalt langsefter midten av det lille ovale felt er 2 cm + 2 med mer. I fotografiet er den tilsvarende diameter blit 2 med mer for lang og navnetrækkets størrelse er altsaa fra fotografiet forrykket i forhold dertil. ??? Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...