• Gatedør fra matr. 487, lnr. 491 i Storgaten 49.  Foto 1911.
Huset tilhører bryggeformann Lars O. Morken og har vært uendret i 40 år.  Portalens dørblader/hurder har på utsiden de sedvanlige firkantede fyllinger som i fire skrånende flater hever seg mot fyllingens midte i en spiss. På innsidene er dørene flate.  Over dørene er vindu med lys til gangen.  Portalen omgis på sidene av halvsøyler.  Nederste «pute» under søylene er flattrykt.   Johan Larsen sa: ”Denne portal er oppført straks etter brannen i 1848 og er slik som den har vært i alle mine dager.» Caroline Fredrikke Brandt Morken (1862-1943) husket at alle tømmerstokkene tidligere var synlige i husets umalte tømmervegger;  man kunne se mosen mellom stokkene. Til hennes konfirmasjon ble  veggene tapetsert. Ifølge fru Morken eides huset tidligere av hennes far, sjømann Johnny Brandt (1804-1869), som bekostet huset bygget i 1850. Det er en stor, men lav kjeller under huset.
Johnny Brandt var eneste mann som overlevde skonnert Themis’ forlis ved Færøyene 1846. Han ble kastet fra riggen og på land av en brottsjø. Han kom hjem et år etter at han var «utsørget». --
Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 116 Gatedør fra matr. 487, lnr. 491 i Storgaten. Fot. 1911 og 1912 for D. K. L. Huset tilhører nu L. Morken. Portalens hurder har paa utsiden de sedvalige firkantede fyllinger som i fire skraanende flater hæver sig mot fyllingens midte i en speds. Paa indsiden har hurderne flate fyllinger. Over hurderne er vindu med lys til gangen. Portalen omgives paa siderne av halvsøiler, hvis basis bestaar av hulstav indfattet oventil og nedentil av en pute. (fig. 1 ). Nederste pute er flattrykt og sterkt utladende. Søilerne smalner meget sterkt opad og nedad. Rundt søilen et stykke nedenfor kapitælen er der ikke nogen ring paa denne portal. Kapitælens echimus sees paa fig. 2, hvor øverste Skisse Fig. 1 skaft Fig. 2 Fig. 3 baand del av søileskaftet er føiet til. Paa echinus ligger abakus, som er litet utladende og profileret. Paa abakus reiser sig to korte, firkantede pilastre. Rundt disse og forbindende dem strækker sig et 3.delet band (se fig. 3), som minder om den joniske arkitrav. Det øverste led av dette baand er profilerte. Baandet gaar et stykke nedenfor midten av de omtalte pilastre og hviler altsaa ikke paa abakus. Paa pilastrene ligger gesimsen, som er forkroppet, og har et rutemønstr i stedet for tandsnit. Søilene hviler paa postamenter. Huseierens kone, fru Morken, meddeler at hun mindes at portalen er nu som den har været i de siste 40 aar, men at trappen er forandret. 1) Den 75-årige J. L. Fortæller (i 1912) at han ikke husker portalen annerledes end nu. Likeledes meddeler samme mand: "Denne portal er opført straks efter branden i 1848 og er slik som den har vært i alle mine dage. Alt dette husker jeg." Huset vhortil portalen hører, er 2-etages, og har i begge etager plan som paa hosstaaende rids. Skisse: A = stue B = kammer C = gang D = kjøkken E = kammer F = utbygg til baksiden A, C, C, vender mot Storgaten. I gangen er trap fra første til anden etage. Anden etage er muligens litt lavere end 1 ste etage. Husets eier meddeler at han har sat utbygget F til og sat nye vinduer i huset, samt at høire del av kjøkkenet, nemlig den paa planen prikkede del, var avpanelet til andet bruk da han overtok huset. Ifølge samme hadde huset da altsaa gang og kjøkken i midten og rum paa begge sider. Alt hva eieren har meddelt, siger han at han selv husker. Nævnte fru Morken meddeler at hun husker der var muret skorsten i kjøkkenet i begge etager. Likeledes meddeler hun at hun husker at alle tømmerstokkene tidligere var synlige i husets tømmervegger, som til like var umalte; man kunde se mosen i tømmerets far i selve værelserne; til hendes konfirmation blev derimot væggene tapetseret, fortæller meddelersken at hun husker. Ifølge samme fru Morken eiedes huset tidligere av hendes far, sjømand Jonny Brandt, som ifølge samme bekostet huset bygget. Eieren fortæller at der er en stor, men lav kjelder under huset. (Nedtegnet 1911). Se under nr. 43, hvor portalen sees paa det 3dje hus til høire på billedet. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Gatedør fra matr. 487, lnr. 491 i Storgaten 49. Foto 1911. Huset tilhører bryggeformann Lars O. Morken og har vært uendret i 40 år. Portalens dørblader/hurder har på utsiden de...