• Arbeiderbolig for firmaet Parelius & Lossius, eid av  Rasmus Brochmann Parelius (1821-1901) og seinere av hans sønnesønn Rasmus B. Krogh.
Huset har to etasjer. Tre hybler og felles kjøkken (med skorstein) i første etasje. Det har tømmermanns-bordkledning som delvis er rødmalt, delvis gulmalt.  Taket er belagt med røde teglstein og har takrenner av tre, noe skadet.  På baksiden av huset er et utbygg og et påbygd karnapp på pæler –for lager/uthus. På bildet ser vi utbygget med egen inngang i forgrunnen;  karnappet er lengre bak.  Husets forside med hoved-inngangsdøren vender ut mot gaten som sees til høyre på bildet.  På nedsiden mot gaten har huset en lav grunnmur.  På baksiden, som ligger lengre oppe i bakken, sees ingen grunnmur.  En leieboer i huset opplyser at huset ikke har kjeller.  Et lite klosett (utedo) står bak huset.  I gangen er det tømmervegg.  I kjøkkenets skorstein står en liten kokeovn.  Leieboeren i denne etasje av huset beretter at man på denne ovnen koker over åpen ild på brannfot ved klesvask, mens der ellers kokes i den i ovnen/skorsteinen stående lille kokeovn.
En brannfot er et lavt stativ av jern som takke, stekepanne eller kokekar kan settes på når varmekilden er åpen ild i grua. Brannfoten er vanligvis trekantet eller rund med tre føtter. De fleste er smidd av lokale smeder, men det var også jernverk som støpte slike produkter. Gryter og kjeler med hank eller ører ble hengt opp i skjerdinger, brannfoten ble først og fremst brukt til stekeredskaper uten oppheng.
I gaten utenfor husets ene gavlvegg står en vask av tre.  Denne sees på bildet.  Ifølge en av husets leieboere brukes kun denne vask av hele husets beboere, og ifølge samme finnes der ingen vask inne i huset.  Huset eies ifølge samme av firmaet Parelius og Lossius (Krogh) og beboes av arbeidere i dette firmas tjeneste. --

-- Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund.
Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon.   Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund.  Foto hovedsakelig utført av fotograf  Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført.  Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter.
DKL -  er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum.
Nr. 113  Hus paa Nordlandet, Kristiansund, lnr. –
Huset er 2-etages, og planen av første etage er som paa hosstaaende rids x)

Skisse:

A = gang
B = kjøkken med skorsten ( c )
D = værelse
E = værelse
F = værelse
G = utbygg
I = gatedør
H = karnap.

Huset er et mindre hus.  Det har fømmermandsbordklædning som delvis er rødmalet, delvis gulmalet.  Taket er belagt med røde teglstensheller.  Langs takkanten gaar ialfald for en del vandrender av træ, som ligger op paa kanten av nedtaket, hvis nedre ender sees under renden, og hvis underliggere er haandskåret.  På baksiden av huset er et utbygg (G i planen) og et utbygget karnap ( H i planen).  Dette karnap hviler paa stætter og naar altsaa ikke ned til jorden,  hvad utbygget G derimot gjør.  Paa billedet sees dette utbygg i forgrunden;  karnappet sees længere bak.  Husets forside med indgangsdøren vender ut mot gaten som sees til høire paa billedet.  Paa nedsiden mot gaten har huset en lav grundmur.  Paa baksiden, som ligger længere oppe i bakken, sees ingen grundmur.  En leieboer i huset oplyser at huset ikke har nogen kjelder.  Utbygget ( G ) er ialfald delvis av panel og brukes til uthus.  Karnappet ( H ) er, saavidt sees, av panel og brukes vist til uthus.  En av husets leieboere oplyser at der til huset ikke hører andre uthus end utbygget (G) og karnappet ( H ) samt et liltet kloset, som staar bak huset.  I gangen ( A ) sees tømmervæg.  I kjøkkenets skorsten (paa planen C ) staar nu en liten kokovn.  Leieboeren i denne etage av huset beretter at man endnu paa denne skorsten koker over aapen ild paa brandfot ved klævask, mens der ellers kokes i den i skorstenen staaende lille kokovn.  I gaten utenfor husets ene gavlvæg staar en vask av træ.  Denne sees paa billedet.  Ifølge meddelelse av en av husets leieboere brukes kun denne vask av hele husets beboere, og ifølge samme findes der ingen vask inde i huset.  Huset eies ifølge samme av firmaet Parelius og Lossius (Krogh) og beboes av arbeidere i dette firmas tjeneste

Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Arbeiderbolig for firmaet Parelius & Lossius, eid av Rasmus Brochmann Parelius (1821-1901) og seinere av hans sønnesønn Rasmus B. Krogh. Huset har to etasjer. Tre hybler og felle...