• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 95 Kart over gammel kjøbmandsgaard "Pareliusgaarden", matr. Nr. 282, Nordlandet. Kipieret for D. K. L. Av student Oluf Volckmar efter "Kart- og Opmaalingsprotokol nr. 2 for Kristiansund N", hvor kartet findes. Dette kart er optat i 1910. Det er meningen at kopien skal gi et billede av gaarden den gang da den endnu hadde det helt gammeldagse præg med krambodhandel og gaardstel. Betægnende for de enkelte hus og for de øvrige enkeltheter, saaledes som disse sees anført paa kopien, gjelder derfor ikke den tid da kartet blev optat ( o. 1910), men de gjælder en tid da gaarden endnu hadde det ovenfornævnte, gammeldagse præg, mere uberørt end nu, nemlig tiden da kjøbmand Rasmus Brochmann Parelius (død i aaret 1901) var gaardens eier og bebodde den, og drev sin forretning der. 1) Efter meddelelse av konsul Gram Prelius. Betegnelser meddelt av ovennævnte Rasmus Parelius søn, konsul Gram Parelius, som til like beretter at alle hands meddelelser, baade de på kopien anførte og de nedenfor anførte grunder sig paa egen erindringe om gaarden. Til yderligere forstaaelse av kopien skal anføres at den grønne linje betegner grænsen for eiendommen da kartet ble optat. Dette var ogsaa grændsen for eiendommen i Rasmus Parelius’ tid. 1) Efter meddelelse av konsul Gram Parelius. Rundt "baarstuen" (nr. 9) (Borgerstue) og det nærstaaende hus er saaledes ikke gjærde. Alle bygninger er tegnet med rød linje. De med prikket, rød linje avmerkede er bygninger som vistnok staar paa eiendommens grund, men som enten er opført senere end Rasmus Parelius’tid, eller ikke hører eiendommen til. 2) Disse bygninger er selvfølgelig kun i kopien tegnet med prikket linje. Den lille bygning ved nr. 9 er saaledes et kommunalt sprøitehus. 1) Efter meddelelse av konsul Gram Parelius. Bygningen ved nr. 5 er et hønsehus, bygget efter Rasmus Parelius tid av sønnen Gram Parelius. 1) Efter meddelelse av konsul Gram Parelius. Dette er ogsaa tilfældet med det lille bislag paa nr. 1. Ellers fremtræder bygningene og de øvrige enkeltheter på kopien baade med hensyn til antal, form, størrelse og anlæg som forholdet var i Rasmus Parelius tid. 1) Efter meddelelse av konsul Gram Parelius. Hertil maa dog bemerkes at den forside – denne vender nemlig mot sjøen – var have allerede i Rasmus Parelius’tid. 1)Efter meddelelse av konsul Gram Parelius. Pladsen er dog ikke paa kopien betegnet som have, da haveanlægget her foran huset ikke skkal være oprindelig, 1) efter meddelelse av konsul Gram Parelius, og haveanlæg foran kjøbmandsgaardene vist er av senere datum. Med hensyn til nr. 2 og 6 skal meddeles at disse bygninger har en fælles væg, nemlig den med sort, ikke farvelagt strek, betegnede linje. 1) Efter meddelelse av konsul Gram Parelius. Denne fældes væg er dog vel neppe oprindelig. De sorte, ikke farvelagte linjer mellem bygningerne betegner alle plankegjærder, saaledes som dette ogsaa var tilfældet i Rasmus Parelius dage. 1) Efter meddelelse av konsul Gram Parelius. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...