• Clausengården, tegnet 1909.
I forgrunnen en del av haven bak våningshuset.  Til venstre fortsettelsen av det murte vinlageret.   Under trappen som fører opp til døren er en stor muret brønn.  I bildets bakgrunn et stort muret hus.  Midt gjennom denne bygningen sees den staselige innkjørselen til gården.
Johan Peter Clausen (1811-94) var nabo med N H Knudtzon III. Clausen var på fast ukentlig visitt for å drikke toddy. Clausengården ble bygd av John Moses, byens representant på Eidsvoll 1814. Han hadde fra 1802 sin forretningsgård i den seinere Clausengården og begynte byggingen av den solide, festningsaktige to-etasjers murbygningen med innkjørsel gjennom en rund bue; der dagens Thon Hotell Storgata og Nordmøre museums kontor ligger  2019.   Dette var den høyest takserte eiendom i byen i 1807; 5000 rdl. ---

Nr. 8 Samme gård som under nr. 7. I forgrunnen en del av haven bak våningshuset. Til venstre fortsettelsen av det murte vinlager med inngangssdør til den i WC. Under trappen som fører opp til denne døren er en stor muret brønn. I bildets bakgrunn et stort muret hus. Midt gjennom denne bygningen sees innkjørsel til gården. Anm. Til nr. 7-8. En beskrivelse om livet i denne gård, slik som det artet seg før i tiden, bygget på muntlige meddelelser av gårdens nuværende beboer frk Doris Clausen, beror hos undertegnede. W.L. Overnevnte gård sett fra sjøen sees på billede nr. 22 i nærværende katalog. Tegning av Frk. Doris Clausens hus, ved Clausengården. En kjøpmannsgård liggende i Storgata på Kirkelandet i Kristiansund. Til venstre sees litt av den murte vinkjelleren. I bakgrunnen et stort murhus med port ut til gaten. Bildet er datert 1909, og tegner er trolig J. Johnsen, mens fotograf er trolig Ole Olsen Ranheimsæter. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum.
    Photo: Nordmørsmusea

Clausengården, tegnet 1909. I forgrunnen en del av haven bak våningshuset. Til venstre fortsettelsen av det murte vinlageret. Under trappen som fører opp til døren er en stor mu...