• Wilhelm Lund i «mannsdrakt fra Ulvund». Foto: Hans Dedekam. Wilhelm K. S. H. Lund (1877-1931) var den første kulturhistorisk ansatte på Kristiansunds Museum, i årene 1907 - 1912 , før Olaf Yderstad overtok aleine som bestyrer. Lund ble da faglig leder ved Sverresborg – Trøndelag Folkemuseum 1913-1931. Lund og Yderstad startet i 1908 forløperen til Nordmøre Historielag, nemlig «Det kulturhistoriske lag for Nordmøre og Kristiansund» (DKL). Han sørget i årene  1908 - 1912 for en sponsorfinansiert fotodokumentasjon av Kristiansund by, med fyldig tekstkommentar, basert på intervjuer med folk som hadde levd lenge i de omtalte hus. Lund kalte prosjektet sitt  «Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund». Materialet omfatter også mange tegninger, skisser og oppmålinger.  De fleste bildene er fotografert av Ole O. Ranheimsæter. Billedhugger John Olai Johnsen laget mange tegninger, fra sin base i Bergen.
Lund var fra Stavanger og gjorde mye av dette arbeidet som nyinnflyttet til Kristiansund. Han manglet nettverk og lokalkunnskap, og intervjuer nok litt tilfeldig dem han støter på. Han kompenserer med tekniske kunsthistoriske skildringer i naturvitenskapelig stil.
Dokumentasjonen omfatter alle samfunnslag, fasader og bakgårder, staselige portaler og utedoer. Det er ca 200 unike foto. Samlingen brant i 1940, men Lund hadde sendt kopier til Norsk Folkemuseum, og Karl Ragnar Gjertsen/Stein M. Bach og seinere Anne Lise Tømmervåg har sørget for re-etablering av Nordmøre museums versjon.  Lund ble ikke  ferdig med prosjektet sitt,
For videre lesning anbefales Årbok for Nordmøre Historielag 1982, med seks artikler av Lund (om røykstuer, ildsteder, interiør, byggeskikk og låser) og presentasjonen av Wilhelm Lund av Karl Ragnar Gjertsen samme sted samt av Anne Lise Tømmervåg i Nordmøre museums årbok 2013. Lund presenteres også i Trøndelag Folkemuseum Sverresborgs hundreårsjubileumsbok 2009: «En Smuk Fremtid».
- Portrettfotografi av Wilhelm Lund i bunadsklær. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Wilhelm Lund i «mannsdrakt fra Ulvund». Foto: Hans Dedekam. Wilhelm K. S. H. Lund (1877-1931) var den første kulturhistorisk ansatte på Kristiansunds Museum, i årene 1907 - 1912 , ...