• Bildet viser D/S”Ranen” til Det Helgelandske Dampskibsselskab A/S og J. Storviks Mek. Verksteds bnr.7 etter dåp og ved sjøsetting på Dahle ved Kristiansund.
Dette var den gang den største og mest luksuriøse passasjerbåten som var bygget i stål i Møre og Romsdal fylke.
Når dette skipet ble bygd ble alt til skipet produsert ved verkstedet til og med maskin og kjel og vinsjer og propeller.
Den ble kontrahert i 1914 og levert i mars 1918, men den lange byggetiden skyldtes problemer med å skaffe materialer under 1. verdenskrig.
D/S”Ranen” ble klinkbygget i stål og hadde en tonnasje på 399 bruttoregistertonn / 224 nettoregistertonn.
Hoveddimensjoner: Loa 149`6 1/2”/Lpp 140`8” x B 23`0” x D til øverste dekk 16`10” og D til nederste dekk 10` 0” og hadde en trippel ekspansjonsdampmaskin på 463 ihk, gjorde 11 knop og hadde sertifikat for 177 passasjerer.
Den første skipper på ”Ranen” var Johan Andreassen.
Den gikk i rute på Helgeland, men ble i 1918 leid ut til Den Norske Marine og til slutten på krigen.
I perioden 1919 -1924 ble skipet leid ut til forskjellige selskaper i tillegg til regulær rutetrafikk mest på Ranaruten.
I perioden 21.juni – april 1922 ble skipet leid ut til Vesteraalens Dampskibsselskap som erstatning for ”Mosken” som var gått tapt.
I juli 1924 ble ”Ranen” brukt i den nye ruten Trondheim – Harstad.
Den 23. november 1924 gikk den grunn nær Leikua fyr nord for Vallersund.
I 1927 ble den ombygd og forlenget hos Mjellem & Karlsen i Bergen, men på grunn av en streik ble den ferdiggjort på Sandnessjøen Slip, Sandnessjøen.
Etter forlengelsen ble hoveddimensjonene: Loa 168`9”/Lpp 158`8”, og tonnasjen ble 
463 bruttoregistertonn/263nettoregistertonn. 
Den 23.januar 1933 gikk ”Ranen” på grunn i Sund i Salten, men ble berget.
Den 9.februar 1934 drev ”Ranen” mot ”Kong Harald” i Rørvik havn med mindre skader som følge.
”Ranen” ble tatt av britiske styrker i Harstad i mai 1940 og ført til England.
Av de nasjonale arkiver i Norge var skipet i Aberdeen (med skade) den 13.juni 1940, men forlot Aberdeen den 21.juni og ankom Rosyth den 23.juni.
”Ranen” var under kommando av the Royal Navy i perioden 1940 – desember 1943, deretter overført til Nortraship`s register 2.desember 1943.
”Ranen” forlot Leith 19.juni 1945 og ankom Methil Roads samme dag og gikk til Norge neste dag og  returnert til eierne i juni 1945 og satt i rute Trondheim – Harstad.
I desember 1954 ble ”Ranen” overført til Skipsaksjeselskapet Rana og i mars 1958 ble den solgt til Angelos P. Venetsanor, Piræus og gitt navnet ”Panagis Venetsanos”.
Slettet fra registret i 1964.
På dette tidspunkt var verkstedet blitt et av de mest praktiske, velordnede og tidsmessige verksteder i sitt slag i landet.
I bakgrunnen ses Bentnesset, Meløya og Skorpa.
Bildet er fra ca. 1916.

(Info: Peter Storvik)
Bilde fra Storvik mek. verksted i Kristiansund. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger. 

Fra slutten av 1800-tallet og frem til midt på 1900-tallet var Storvik Mek. Verksted AS og Sterkoder Mek. Verksted to hjørnesteinsbedrifter i Kristiansund som bygde skipsmotorer, reparerte fartøy og bygde mindre båter. Det var mange opp- og nedturer da som nå.
 
I 1966 gikk Sterkoder Mek. Verksted over til mer ensidig å bygge båter (Kamsvågperioden). Selskapet tok over Storvik Mek. Verksted i 1982.

Sterkoder Mek. Verksted var i fremste rekke når det gjaldt effektiv skipsproduksjon, og det var under perioden med blant annet serieproduksjon av trålere at industri- og lagerhallene på Dale Industripark ble bygget og modernisert. Leveranser til olje- og gassvirksomheten ble enda et bein å stå på for Sterkoder Mek. Verksted,  og anlegget i Smedvågen ble bygget opp til  formålet. 
I  febr. 1991 ble Sterkoder Mek. Verksted overtatt av Umoe-konsernet og er i dag en del av Umoe Eiendom etter at skipsbyggingen ble avviklet rundt 2003.
 

Umoe Sterkoder AS sine anlegg består i dag av industriområdet i Melkvika og Dale Industripark på Dale. Industriområdet i Smedvågen ble solgt i des. 2006. Aibel AS leier området i Melkvika i sin helhet.

Dale Industripark omfatter Umoe Sterkoder sitt anlegg på Dale og leies ut til flere ulike aktører. Umoe Sterkoder AS og leietakerne er hver for seg solide leverandører til offshore-industrien innenfor sitt felt.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser D/S”Ranen” til Det Helgelandske Dampskibsselskab A/S og J. Storviks Mek. Verksteds bnr.7 etter dåp og ved sjøsetting på Dahle ved Kristiansund. Dette var den gang den ...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to