• Bildet viser brovingen på D/S”Villa” tilhørende Den Norske Stat v/Fyrvesenet og verkstedets bnr.10. og levert i mai 1921fra J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund. Personen på brovingen er sansynligvis skipperen.
Når dette skipet ble bygd ble alt til skipet produsert ved verkstedet til og med maskin og kjel og vinsjer. 
Skipet var først startet bygd som klinkbygget fiskekutter i stål, men Den Norske Stat v/Fyrvesenet overtok kontrakten vinteren 1921 og modifiserte fartøyet til sitt formål. Det betydde kraftigere rigg og vinsjer, samt kraftigere dampmaskin.
Fartøyet ble brukt som bøye- og stakefartøy, det vil si utføre vedlikehold av flytende sjømerker. De som husker gamle "Villa" vet at det var en fin båt, og det ble sagt av de som var ombord at det var en svært god sjøbåt.
Arbeidsbåt/Singeldekker LBTV/LFGU, klinbygget i stål, og 148 brt./ 58 nrt. Lpp 105,3 fot x B 20,2 fot x D 10,3 fot og med en 3-sylindret (trippel) ekspansjonsdampmaskin på 320 ihk. og 43 nhk. og gjorde 8 knop.
1/1 1925: Registreringshavn endret til Oslo. 
1934: Den Norske Stat v/Fyrdirektøren, Oslo
1937: Fyrvesenet v/Fyrdirektøren, Oslo
 /6 1955: Oppmålt etter forlengelse/ombygging ved Hatlø Mek. Verksted, Ulsteinvik 
188 brt. / 77 nrt. 129,7 fot x 20,3 fot x 10,5 fot. Fyrvesenet (Fyrdirektoratet), Oslo
1959: D/S "Villa" som til da hadde hatt oljefyring på kjelen fikk installert en Wichmann 
4-sylindret, 2-takts enkeltvirkende dieselmotor på 320 BHK / 235KW og 330 RPM. 
Bygd 1959 ved Wichmann Motorfabrikk AL, Rubbestadneset. Fart 9 knop. 
1962: Endret til Fyrdirektoratet, Oslo.
3/7 1975: Selt til Josef Lygre, Skillebekkgt. 39, 5500 Haugesund og fikk navnet "Sjarmør".
5380534/18565-/LFGU.
1974: Kystdirektoratet (Fyravdelingen), Oslo
9/10 1975: Oppmålt 190 brt./ 59 nrt.  39,53 m x 6,20 m x 3,38 m/2,744 m.
11/12 1979: Oppmålt (etter ombygging med bakk, hus framfor kaising og innebygd kaising ikkje nemnt) 249 brt./ 86 nrt. Ombygd til Standby/Safety-skip.
19/8 1986: Solgt til Jayton Enterprises Inc., Panama. "Villa". HO2661.
Huset, til venstre, bak båten er maskinverkstedbygget, bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet på 1980-tallet, og huset til høyre med den høye pipen er kobberslagerverkstedbygget. Bak pipa på kobberslagerverkstedet ses verkstedets flerleilighetshus ”Murgården” bygget tidlig på 1910-tallet og revet etter 1981.
Mellom maskinverkstedet og kobberslagerverkstedet ses bolighuset til familien Ole Storvik, senere Karen Storvik, senere familien Schamaun. Bak båten ses den gamle kjelkrana fra ca. 1903 bygget av massive tømmerstokker og erstattet med ny klinkbygget kjelkran i stål ca. 1945 og revet på 1970-tallet, den kraftigste krana i Kristiansundsområdet med en løfteevne på 25 tonn.
På dette tidspunkt var verkstedet blitt et av de mest praktiske, velordnede og tidsmessige verksteder i sitt slag i landet.
Bildet er fra ca. 1921.
Samme som FAKf-100296.198759/  KMb-1983-031.0444.jpg (Info: Peter Storvik) --
En sjømann på båtdekket..  Kristiansund.  Fotograf  er ukjent.
Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser brovingen på D/S”Villa” tilhørende Den Norske Stat v/Fyrvesenet og verkstedets bnr.10. og levert i mai 1921fra J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund. Per...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to