• Bildet viser D/S”Ranen” til Det Helgelandske Dampskibsselskab A/S og J. Storviks Mek. Verksteds bnr.7 ved slutten av ferdiggjørelsen og med flagg oppe klar for teknisk prøvetur på Dahle ved Kristiansund.  Den ligger med baugen fortøyd i til en bøye og til piren med hekken og med flaggene oppe. Til høyre ses den første kjelkrana bygget av massivt tømmer i ca. 1903, den kraftigste krana i Kristiansundsområdet, og bak båten ses Skorpa.
Dette var den gang den største og mest luksuriøse passasjerbåten som var bygget i stål i Møre og Romsdal fylke.
Når dette skipet ble bygd ble alt til skipet produsert ved verkstedet til og med maskin og kjel og vinsjer.
Den ble kontrahert i 1914 og levert i mars 1918, men den lange byggetiden skyldtes problemer med å skaffe materialer under 1. verdenskrig.
D/S”Ranen” ble klinkbygget i stål og hadde en tonnasje på 399 bruttoregistertonn/224 nettoregistertonn.
Hoveddimensjoner: Loa 149`6 1/2”/Lpp 140`8” x B 23`0” x D til øverste dekk 16`10” og D til nederste dekk 10`0” og hadde en trippel ekspansjonsdampmaskin på 463 ihk, gjorde 11 knop og hadde sertifikat for 177 passasjerer.
Den gikk i rute på Helgeland, men ble i 1918 leid ut til Den Norske Marine og til enden på krigen.
I perioden 1919 -1924 ble skipet leid ut til forskjellige selskaper i tillegg til regulær rutetrafikk
mest på Ranaruten.
Den første skipper på ”Ranen” var Johan Andreassen.
I perioden 21.juni – april 1922 ble skipet leid ut til Vesteraalens Dampskibsselskap som erstatning for ”Mosken” som var gått tapt.
I juli 1924 ble ”Ranen” brukt i den nye ruten Trondheim – Harstad.
Den 23.november 1924 gikk den grunn nær Leikua fyr nord for Vallersund.
I 1927 ble den ombygd og forlenget hos Mjellem & Karlsen i Bergen, men på grunn av en streik ble den ferdiggjort på Sandnessjøen Slip.
Etter forlengelsen ble hoveddimensjonene: L 168`9”, og tonnasjen ble
463 bruttoregistertonn/263nettoregistertonn.
Den 23.januar 1933 gikk ”Ranen” på grunn i Sund i Salten, men ble berget.
Den 9.februar 1934 drev ”Ranen” mot ”Kong Harald” i Rørvik havn med mindre skader som følge.
”Ranen” ble tatt av britiske styrker i Harstad i mai 1940 og ført til England.
Av de nasjonale arkiver i Norge var skipet i Aberdeen (med skade) den 13.juni 1940, men forlot Aberdeen den 21.juni og ankom Rosyth den 23.juni.
”Ranen” var under kommando av the Royal Navy i perioden 1940 – desember 1943, deretter overført til Nortraship`s register 2.desember 1943.
”Ranen” forlot Leith 19.juni 1945 og ankom Methil Roads samme dag og gikk til Norge neste dag og returnert til eierne i juni 1945 og satt i rute Trondheim – Harstad.
I desember 1954 ble ”Ranen” overført til Skipsaksjeselskapet Rana og i mars 1958 ble den solgt til Angelos P. Venetsanor, Piræus og gitt navnet ”Panagis Venetsanos”.
Slettet fra registret i 1964.
På dette tidspunkt var verkstedet blitt et av de mest praktiske, velordnede og tidsmessige verksteder i sitt slag i landet.
I bakgrunnen ses Visnesbrygga på Skorpa og i forgrunnen et åpent stålskrog foran kjelkrankaia, som sansynligvis ble brukt til transport av varer til og fra byen og ble slept etter verkstedets slepebåt. Dette skroget ble sansynligvis oppbygd til verkstedets siste sundbåt M/B ”Dahle” for persontransport mellom Dahle og byen fra 192?- ca. 1938 da den ble lagt i opplag i bøya og siden havarerte ved Høttbergan (tidligere kalt Aakvikbergene).. I følge historien hevet tyskerne vraket under krigen og brukte opp stålet.
Bildet er fra 1918.
(Info: Peter Storvik) Foto av D/S Ranen.  Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser D/S”Ranen” til Det Helgelandske Dampskibsselskab A/S og J. Storviks Mek. Verksteds bnr.7 ved slutten av ferdiggjørelsen og med flagg oppe klar for teknisk prøvetur på ...