• Bildet viser fiskekutteren D/S”Samnøen” verkstedets bnr. 9 med signalflaggene oppe og fortøyd i ”Storbøya” bygd ved J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, og levert til Brødrene Tvedt i Bergen i februar 1919.
Den ble sjøsatt i november 1918.
Dampmaskinen ble bygd i 1917 og montert i skipet i 1919.
Når dette skipet ble bygd ble alt til skipet produsert ved verkstedet til og med maskin og kjel og vinsjer.
Skipet hadde følgende hoveddimensjoner: Lpp 105,6 fot x B 20,2 fot x Dmidtskips 10,3 fot og var utstyrt med en 3-sylindret (trippel) ekspansjonsdampmaskin på 242 ihk. / 44 nhk.
Skipet hadde en tonnasje på 156 bruttoregistertonn ved overleveringen.
D/S”Samnøen” har vært oppført i Det Norske Veritas`skipsregister fra 1920 -1925. 
Fra 1919 til 1925 ble skipet eid av Brødrene Tvedt i Bergen.
Skipet ble 3. januar 1925 solgt til Island hvorpå det ble døpt D/S"Þorsteinn” regnr. RE 22 og kjøpt av rederiet Th. Thorsteinsson i Reykjavik på Island. Skipet hadde da en tonasje på 148,97 bruttoregistertonn og en dampmaskinytelse på 242 ihk.
Den 4. januar 1927 ble det solgt til rederiet h/f Smàra i Reykjavik og gitt navnet "Sigríður” regnr. RE 22. 
Den 7. januar 1944 ble skipet solgt til Òskari Hallddòrssyni, Kothùsum, Gardi, Gullbringùsyslu, 
s/f Jarlinum, Gardi og Òlafi Òskarssyni i Reykjavik og beholdt navnet ” Sigríður ” regnr. GK 21.
Den 18. mars 1946 ble skipet solgt til Hlutafèlaginu Sigriði i Grundarfirði og beholdt navnet ”Sigriður” regnr. SH 97.
Den 10. april 1954 ble skipet solgt til Keili h/f i Reykjavik og beholdt navnet ”Sigriður” regnr. RE 269.
Den 15. juni 1955 ble skipet solgt til Skafta Jònssyni i Akureyri og i 1956 ble dampmaskinen byttet ut med en 440 hk dieselmotor fra 1935.
Den 31. mai 1956 ble ble Fiskeveiðasjòður Islands Reykjavik eier og skipet ble igjen solgt  den 25. juni 1957 til Rùn h/f Bolungarvik og fikk navnet ”Særùn” regnr, IS 6.
Skipet ble kondemnert i 1966 og opphøgd til skrapjern i 1973. Dampmaskinen ble tatt ut i 1954 og ble brukt ved Islands maskinistskole. Senere ble dampmaskinen gitt til National Museum i Reykjavik og i 2008 gitt videre til det Maritime Museum i Reykjavik hvor den fremdeles står utstillt.
I bakgrunnen ses Skorpa.
Bildet er fra 1919. (Info: Peter Storvik) --
Foto fra Samnøen (Samnöen). Trolig bygd ved Storvik Mekaniske verksted omkring 1920 tallet. Skipet ble omkring 1925 solgt til Island hvorpå den ble døpt "Þorsteinn RE 22" samt senere "Sigríður RE 22". Kondemnert i 1965 og opphøgd i 1973. Motoren ble tatt ut i 1954 og ble brukt av Islands ingeniørskole. Senere ble motoren gitt til nasjonalmuseet i Reykjavik og i 2008 gitt videre til maritime museet i Reykjavik og gjort til en del av museets utstillinger. Kilde: Solveig Nielsen og Peter Storvik. Det er Skorpa vi ser i bakgrunnen. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser fiskekutteren D/S”Samnøen” verkstedets bnr. 9 med signalflaggene oppe og fortøyd i ”Storbøya” bygd ved J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, og levert t...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to