• Bildet viser D/S”Lagatun” J. Storviks Mek. Verksted bnr.5 bygd for Frosta Dampskibsselskab A/S i Trondheim ved sjøsetting i 1914 på Dahle ved Kristiansund. De to herrene med stråhatt er fra venstre Harald G. og Peter A. Storvik. Lagatun ble brukt som illustrasjon i tegneserieheftene om "Vangsgutane" av Todalingen Leif Halse (1896-1984).
Når dette skipet ble bygd ble alt til skipet produsert ved verkstedet til og med maskin og kjel og vinsjer.
Skipet hadde følgende hoveddimensjoner: Loa 116`/Lpp 108,2`x B 19,2`x D 8,3` og en tonnasje på 179 bruttoregistertonn.
D/S”Lagatun” ble klinkbygget i stål og en 3-sylindret ekspansjonsdampmaskin på 242 ihk, med verkstedets produksjonsnr.9, og gjorde 10 knop. Den første fører av D/S”Lagatun” var kaptein Grenne og ikke lenge etter ble Ole Wold fra Aure skipper.
I 1939 ble det installert elektrisk annlegg om bord.
I slutten av mars 1940 var det en del dramatikk da kaia i Vanvikan sviktet på grunn av stor belastning av reisende med fartøyet. Heldigvis ble ingen skadet.
I november 1945 kolliderte D/S”Lagatun” med en tysk motorbarkasse mellom Lofjord og Vågen.
Barkassen sank, men de 30 tyskerne om bord ble reddet. I januar 1958 ble Frostad Dampskibsselskap A/S fusjonert med Fosen Trafikklag og gikk i samme rute.
”Lagatun ble tatt ut av ordinær rutedrift 23. mai 1958, men ble senere brukt som reservebåt, inntil den i 1962 ble solgt til A/S Bil & Maskin (A. Adolfsen) i Trondheim og rigget om til lekter og fjernet dampmaskinen.
I 1963 ble den solgt til Jens Bye, Fevåg/Trondheim and omdøpt til ”Tambur” og brukt til trening ved eierens verft Frengen Slip & Motorverksted, Stjørna. Omgjort til bruk som fraktebåt i tillegg til andre formål og fikk en tonnasje på 164 bruttoregistertonn og en dødvekt på 210 tonn, og fikk installert ny Caterpillar dieselmotor på 245 bhk.
Etter ombyggingen ble den i februar 1965 solgt til Ivar Grøtting, Åfjord som frakter med navnet ”Grøtting”.
Eier fra desember 1965 ble Jens Bye, Fevåg.
Solgt i januar 1966 til Johan Hammer, Lysøysund og omdøpt til ”Tamburfjell” og gikk i frakt for Felleskjøpet i Trondheim.
Solgt igjen i oktober 1983 til P/R Tamburfjell – Arvid J. Laastad, Grønnøy & Allex Nielsen, Bodø/Trondheim.
Solgt i august 1990 til Arne Hetlevik, Haus, Arild Karlsen & Norvald Lunde, Stamnes & Ansgar Kleiveland, Garnes/Trondheim og brukt som fraktebåt.
Solgt 31. august 1992 til Roald Leon Lambrechts, Sollund/Trondheim.
Solgt igjen i mai 1993 til Good Star Shipping Co. (Dan-Axel Hàgg), Kingstown, St. Vincent, for 150.000,- kr.
I 1997 ble den solgt til Richard Javier Palacio Epiayu, Puerto Cortes, Honduras/Puerto Cortes, Panama.
Slettet fra norsk skipsregister i april 1997, men observert i bruk i Aruba i september 1997.
Personen til høyre, med hatt, er ingeniør Peter A. Storvik og til venstre, med hatt, ingeniør Harald G. Storvik. De øvrige er ukjente. I bakgrunnen ses Skorpa.
(Info: Peter Storvik). Foto av Lagatun etter sjøsettingen ved Storvik Mekaniske verksted på Dale, Nordlandet i Kristiansund. Bildet er trolig fra 1914. Fotograf er Ole Olsen Ranheimsæter. Fra Nordmøre museums fotosamlinger. serie
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser D/S”Lagatun” J. Storviks Mek. Verksted bnr.5 bygd for Frosta Dampskibsselskab A/S i Trondheim ved sjøsetting i 1914 på Dahle ved Kristiansund. De to herrene med stråha...