• Bildet viser D/S”Lagatun” J. Storviks Mek. Verksted bnr.5 bygd for Frosta Dampskibsselskab A/S i Trondheim klar for dåp og sjøsetting i 1914 på Dahle ved Kristiansund.
Når dette skipet ble bygd ble alt til skipet produsert ved verkstedet til og med maskin og kjel og vinsjer.
Skipet hadde følgende hoveddimensjoner: Loa 116`/Lpp 108,2`x B 19,2`x D 8,3` og en tonnasje på 179 bruttoregistertonn.
D/S”Lagatun” ble klinkbygget i stål og en 3-sylindret ekspansjonsdampmaskin på 242 ihk, med verkstedets produksjonsnr.9, og gjorde 10 knop. Den første fører av D/S”Lagatun” var kaptein Grenne og ikke lenge etter ble Ole Wold fra Aure skipper.
I 1939 ble det installert elektrisk annlegg om bord.
I slutten av mars 1940 var det en del dramatikk da kaia i Vanvikan sviktet på grunn av stor belastning av reisende med fartøyet. Heldigvis ble ingen skadet.
I november 1945 kolliderte D/S”Lagatun” med en tysk motorbarkasse mellom Lofjord og Vågen.
Barkassen sank, men de 30 tyskerne om bord ble reddet. I januar 1958 ble Frostad Dampskibsselskap A/S fusjonert med Fosen Trafikklag og gikk i samme rute.
”Lagatun ble tatt ut av ordinær rutedrift 23. mai 1958, men ble senere brukt som reservebåt, inntil den i 1962 ble solgt til A/S Bil & Maskin (A. Adolfsen) i Trondheim og rigget om til lekter og fjernet dampmaskinen.
I 1963 ble den solgt til Jens Bye, Fevåg/Trondheim and omdøpt til ”Tambur” og brukt til trening ved eierens verft Frengen Slip & Motorverksted, Stjørna. Omgjort til bruk som fraktebåt i tillegg til andre formål og fikk en tonnasje på 164 bruttoregistertonn og en dødvekt på 210 tonn, og fikk installert ny Caterpillar dieselmotor på 245 bhk.
Etter ombyggingen ble den i februar 1965 solgt til Ivar Grøtting, Åfjord som frakter med navnet ”Grøtting”.
Eier fra desember 1965 ble Jens Bye, Fevåg.
Solgt i januar 1966 til Johan Hammer, Lysøysund og omdøpt til ”Tamburfjell” og gikk i frakt for Felleskjøpet i Trondheim.
Solgt igjen i oktober 1983 til P/R Tamburfjell – Arvid J. Laastad, Grønnøy & Allex Nielsen, Bodø/Trondheim.
Solgt i august 1990 til Arne Hetlevik, Haus, Arild Karlsen & Norvald Lunde, Stamnes & Ansgar Kleiveland, Garnes/Trondheim og brukt som fraktebåt.
Solgt 31. august 1992 til Roald Leon Lambrechts, Sollund/Trondheim.
Solgt igjen i mai 1993 til Good Star Shipping Co. (Dan-Axel Hàgg), Kingstown, St. Vincent, for 150.000,- kr.
I 1997 ble den solgt til Richard Javier Palacio Epiayu, Puerto Cortes, Honduras/Puerto Cortes, Panama.
Slettet fra norsk skipsregister i april 1997, men observert i bruk i Aruba i september 1997.
«Gudmoren» i hvit kjole er Andrea Storvik, John Olsen Storviks barnebarn.
Personen helt til venstre er ukjent. Nestemann, fra venstre er fra rederiet og nestemann er ingeniør Peter Andreas Storvik, Andrea Storviks far.
I bakgrunnen ses Skorpa og på såpehellingen, til høyre, står et annet skip.

(Info: Peter Storvik). Foto av Lagatun på slipp ved Storvik Mekaniske verksted på Dale, Nordlandet i Kristiansund. Her klar for sjøsetting. Det er "gudmoren" Andrea Storvik vi ser i forgrunnen. Barnebarn til grunnleggeren John Olsen Storvik. Begge de to dresskledte mennene til venstre for henne er sønner av av nevnte grunnlegger. Bildet er trolig fra 1914. Fotograf er Ole Olsen Ranheimsæter. Fra Nordmøre museums fotosamlinger. . serie
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser D/S”Lagatun” J. Storviks Mek. Verksted bnr.5 bygd for Frosta Dampskibsselskab A/S i Trondheim klar for dåp og sjøsetting i 1914 på Dahle ved Kristiansund. Når dette s...