• Bildet viser D/S"Ranen" til Det Helgelandske Dampskibsselskab A/S og J. Storviks Mek. Verksteds bnr.7 etter dåp og ved sjøsetting.Dette var den gang den største og mest luksuriøse passasjerbåten som var bygget i stål i Møre og Romsdal fylke. Når dette skipet ble bygd ble alt til skipet produsert ved verkstedet til og med maskin og kjel og vinsjer og propeller. Den ble kontrahert i 1914 og levert i mars 1918, men den lange byggetiden skyldtes problemer med å skaffe materialer under 1. verdenskrig. D/S"Ranen" ble klinkbygget i stål og hadde en tonnasje på 399 bruttoregistertonn / 224 nettoregistertonn.

Hoveddimensjoner: Loa 149`6 1/2"/Lpp 140`8" x B 23`0" x D til øverste dekk 16`10" og D til nederste dekk 10` 0" og hadde en trippel ekspansjonsdampmaskin på 463 ihk, gjorde 11 knop og hadde sertifikat for 177 passasjerer.

Den første skipper på "Ranen" var Johan Andreassen. Den gikk i rute på Helgeland, men ble i 1918 leid ut til Den Norske Marine og til slutten på krigen. I perioden 1919 -1924 ble skipet leid ut til forskjellige selskaper i tillegg til regulær rutetrafikk mest på Ranaruten. I perioden 21.juni – april 1922 ble skipet leid ut til Vesteraalens Dampskibsselskap som erstatning for "Mosken" som var gått tapt. I juli 1924 ble "Ranen" brukt i den nye ruten Trondheim – Harstad.

Den 23. november 1924 gikk den grunn nær Leikua fyr nord for Vallersund. I 1927 ble den ombygd og forlenget hos Mjellem & Karlsen i Bergen, men på grunn av en streik ble den ferdiggjort på Sandnessjøen Slip, Sandnessjøen.

Etter forlengelsen ble hoveddimensjonene: Loa 168`9"/Lpp 158`8", og tonnasjen ble 463 brutto-registertonn/263nettoregistertonn. Den 23.januar 1933 gikk "Ranen" på grunn i Sund i Salten, men ble berget.

Den 9.februar 1934 drev "Ranen" mot "Kong Harald" i Rørvik havn med mindre skader som følge. "Ranen" ble tatt av britiske styrker i Harstad i mai 1940 og ført til England. Av de nasjonale arkiver i Norge var skipet i Aberdeen (med skade) den 13.juni 1940, men forlot Aberdeen den 21.juni og ankom Rosyth den 23.juni. "Ranen" var under kommando av the Royal Navy i perioden 1940 – desember 1943, deretter overført til Nortraship`s register 2.desember 1943. "Ranen" forlot Leith 19.juni 1945 og ankom Methil Roads samme dag og gikk til Norge neste dag og returnert til eierne i juni 1945 og satt i rute Trondheim – Harstad. I desember 1954 ble "Ranen" overført til Skipsaksjeselskapet Rana og i mars 1958 ble den solgt til Angelos P. Venetsanor, Piræus og gitt navnet "Panagis Venetsanos". Slettet fra registret i 1964. På dette tidspunkt var verkstedet blitt et av de mest praktiske, velordnede og tidsmessige verksteder i sitt slag i landet. I bakgrunnen ses Bentnesset, Meløya og Skorpa. Bildet er fra ca. 1916. Kilde:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser D/S"Ranen" til Det Helgelandske Dampskibsselskab A/S og J. Storviks Mek. Verksteds bnr.7 etter dåp og ved sjøsetting.Dette var den gang den største og mest luksuriøse ...