• Her ser vi et foto fra 1950-tallet.
 I bakgrunnen
ligger noen av
de nye gjenreisningsboligene som er ført
opp i Storenga til gårdbruker Grønset på Gomalandet.
 Fra venstre ved sjøen ligger klippfiskbrygga til Werring & Werring.
 Neste store brygge er Backers trelastlager med den gamle
Strandeiendommen fra 1700-tallet
til høyre bak.
 Gården Strand var i sin tid et av byens aller største gårdsbruk hvis eiendom strakte seg like fra Naustkråa ved Goma fabrikker og helt til Håskjæran ved Skorpas østpynt. Beboerne i Naustkråa, på Steinberget, Meløya, Skorpa osv. måtte betale bygselavgift til eierne av Strand.

Både Meløya og Skorpa hørte til gården Strand, som var en stor jordeiendom. De fleste byggetomter på Gomalandet er utskilt fra Strandgården.

Gården Strand er Gomalandets gamle hovedbøl. Den kaltes tidligere Sølvskjeberget. Opprinnelsen til dette navnet er uviss, men ifølge tradisjonen skal det engang være funnet en sølvskatt der . Sitt nåværende navn har gården fått etter dens første eier, handelsmannen Niels Strand.

Føringsbåter og fraketbåter ligger ved kai.
De følgende bygningene ved havna og boligeiendommen bakenfor tilhørte stortingsmann og ordfører Ulrik Olsen.
 Her drev han
produksjon av medisintran.
 Han gikk
senere
inn i Tromstrålrederiet og tok imot fisk på sitt anlegg samt mottok lever fra alle trålerne.
 (Fra Nordmøre Museums samlinger)
    Photo: Nordmørsmusea

Her ser vi et foto fra 1950-tallet. I bakgrunnen ligger noen av de nye gjenreisningsboligene som er ført opp i Storenga til gårdbruker Grønset på Gomalandet. Fra venstre ved sjøe...