• Informasjon fra Hans O.Rabben 2008: Mitt oppvekstmiljø, helt til venstre Ludvig Fiske sin butikk på Dale, i huset nedenfor bodde Margrethe Gjendemsjø, verftet er Storvik, hvor min far arbeidet en periode. Dette miljøet eksisterer ikke lenger i dag da den store blå hallen til Sterkoder står der dette var. Datering, ca 1960. (Fra Nordmøre Museums samlinger)

Ludvig Fiskes butikk lå i det store huset helt til venstre i bildet. Det hvite huset til venstre foran Fiske er huset til Johannes Korsnes. Bak og over Fiskes hus sees 2 hus. Fra venstre Johannes Naalsunds hus og Marie Holtens/Peder Alviks. Rett over verkstedet ved venstre ende av det grå taket på kjelebygningen lå kontoret og lengre bak verkstedets bolighus hvor Paul og Agnes Storvik bodde. Helt til høyre for verkstedet ligger fra høyre forrest Ole Johnsen og Ragna Storviks hus og til venstre for det verkseier John Olsen og Andrine Storviks bolig. De to husene til høyre bakerst er fra høyre Knut og Perly Hjelmås/Alf og Inga Hjelmås og til venstre for det Ludvig og Åsta Bergem/ Magnus og Aud Kvalnesvik. I Fiskehuset bodde også familien Martinus Halsbog. Halsbog var gift med datter til Fiske.

Jeg tror det er sidetråleren S/T ";Sletnes"; til rederiet Heinsa (Wirum).som står på patentslippen. Ytterst ved kaia foran kjelkrana ligger M/B ";Stabil"; som gikk i rute mellom Kristiansund og Bolga. (Tilleggsinformant: Peter Storvik.)

Det er riktig at Margrethe Gjendemsjø bodde i Korsneshuset. Overfor verkstedet ses ";Nydammen"; som hadde rørgate til verkstedet for drift av vanntubiner for slippspill og damphammer i smia og drift av transmisjoner i verkstedet. Dette var det eneste slippspillet i Norge som var drevet av vannkraft ved hjelp av vannturbin av verkstedets eget fabrikat.

I Fiskehuset bodde også familien Georg og Nora Fiske.

Naustet foran Korsneshuset tilhørte fiskerne Olaf Olsen og Rikert Rikardsen med hver sin halvdel. Til høre for dette naustet kan såvidt skimtes kjøpmann Ludvig Fiskes naust. Ludvig Fiske og senere sønnen Georg hadde kolonialbutikk i bolighuset.Også familien Knut Høgset bodde i Fiskehuset og hadde butikken en periode på 1950-tallet.

Helt til venstre, på sjøen, foran naustet til Olsen og Rikardsen ligger motorskøyta til fisker Olaf Olsen i utlegget.

-- Kommentar:
Navnet var Ludvig Fiske med g ikke k. Hilsen Ludvig Fiske,  oldebarn.
    Photo: Nordmørsmusea

Informasjon fra Hans O.Rabben 2008: Mitt oppvekstmiljø, helt til venstre Ludvig Fiske sin butikk på Dale, i huset nedenfor bodde Margrethe Gjendemsjø, verftet er Storvik, hvor min ...

• Navnet var Ludvig Fiske med g ikke k. Hilsen Ludvig Fiske, oldebarn.