• Prospektkort med teksten: No. 904. Kristian Kvandes Papirhandel. Kristianssund Storgaden. Til venstre i bildet se vi Erviggården hvor Peter Anker Offenberg vokste opp. Hans mor var født Ervig. Kjøpmann A. Ervig fra Aure kjøpte konsul Niels R. Lossius (han med landstedet Hasselbakken) eiendom, en 2-etasjes vånegård med arkoppbygg etter konsulens død. Ved auksjonsskjøte av 14. desember 1888 ble eiendommen solgt til kjøpmann A. Ervig f som i 1889-90 lot oppføre en ny våne- og forretningsgård på 3 etasjer. Hit flyttet han sin kolonial- og manufakturforretning. Forretningen og eiendommen ble senere overdratt til svigersønnen Chr. Offenberg. Bilde fra fotoinnsamlinga i Frei 1978-79. Innsamla og registrert av Freielever på Nordlandet ungdomsskole. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Prospektkort med teksten: No. 904. Kristian Kvandes Papirhandel. Kristianssund Storgaden. Til venstre i bildet se vi Erviggården hvor Peter Anker Offenberg vokste opp. Hans mor var...