• Garden Indre Flatset. Fra v 2 sager (Ytre og Indre sine), elva, våningshus, stabbur tilflytta fra Flatsetholmen, løe (med kubbemur).

Dette gammel-fjøset på Indre Flatset i Frei kommune, som eies/drives pr 2009 av Jacob Messel Williamsen. Adr. Freistranda 1, 6523 Frei. Kabbmuren ble satt opp av en svenske i 1873, og stokkene fra et fjøs fra 1784 ble kappet opp og murt sammen. Det er mye leire i området. Kabben fins i 2. etasjen, antakelig helt rundt det digre huset, oppå grunnmuren som huser møkkjelleren. Værveggen har opprinnelig hatt sponkledning, men er nå innkledd med plank. Spon ble kjøpt fra Russland. Takplatene er tre ganger så tykke som dagens blikk, og skal nå bare males. Info v/ Odd Williamsen.
Bilde fra fotoinnsamlinga i Frei 1978-79. Innsamla av Freielever på Nordlandet ungdomsskole og registrert av Bente Åsbø. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Garden Indre Flatset. Fra v 2 sager (Ytre og Indre sine), elva, våningshus, stabbur tilflytta fra Flatsetholmen, løe (med kubbemur). Dette gammel-fjøset på Indre Flatset i Frei ko...