• Prospektkort av Østre Flatset; Hasselbakken på Frei.  I barnevogna ligger Agnes Schjølset og Anna Ohren står ved siden.  I karjolen, lengst til venstre: Nils Werring og ved hans side:  Alfred Williams.  Ved bordet sitter Ingeborg Williams Schjølset og Fredrik Schjølset.  Johan Williams står ved siden av.  På verandaen ser vi Ane og Nils Williamsen.
Nils Williamsen (1851-1921) gm Ane Setnes fra Veblungsnes (1853-1938) kjøpte sammen med broren Kristian tilbake Indre Flatset. Nils R Lossius hadde bygd sommerhuset Hasselbakken (tilflyttet fra Namdalen 1875). Nils var kommandersersjant, seinere fanejunker. Utværpoliti for sin bror Ludvig, siste væreier til Grip. Ordfører i Frei 1886-97 og 1914-16. Den som har vært ordfører i Frei lengst; 13 år. Medalje for vendbar åkerrulle 1914. Valgmann i Frei & Grip 1885, vara 1891,1894. 6 barn.

Bilde fra fotoinnsamlinga i Frei 1978-79. Innsamla av Freielever på Nordlandet ungdomsskole og registrert av Arthur Oddvar Weltan. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Prospektkort av Østre Flatset; Hasselbakken på Frei. I barnevogna ligger Agnes Schjølset og Anna Ohren står ved siden. I karjolen, lengst til venstre: Nils Werring og ved hans si...