• Mellemværftet sett fra Kranaveien sør for verftet. Mellemkaia sees særlig tydelig med vippebommen. Gangspill, bekhus, bekhuskaia med vippebom sees også. Ellers så ser vi en jakt helt i forgrunnen til høyre med navnet ";Pilen";.

Informant konservator Sverre J. Svendsen: Dette bilde ble tatt i 1902. Det viser hele det sentrale verftsområdet på Mellemværftet og et yrende håndverksaktivitet. Det står minst 2 jakter på slippene og 2 jakter akterfortøyd ved Mellomkaia får utført store reparasjons- eller ombyggingsarbeid. I bakgrunnen ser vi flere jakter og en jekt i opplag. Bildet er tatt av fotograf Anders Wilse i 1902 og er et av flere bilder som daværende Kristiansund museum kjøpte av fotografen på 1940-tallet. Jakt Pilen har fått utført en kraftig fornyelse av hekken. Denne jakta er muligens den samme Pilen som tilhørte Fløistad-slekta, som eide Svanhild i en årrekke. Er det gjennomføringen til halegatt/busgatt tømreren i skjorte og vest jobber med? Her ser vi Mellomkaia med skråstilte påler til kjølhaling. Gangspillet til venstre var kraftkilden ved kjølhaling. To fartøy kunne kjølhales mot Mellomkaia samtidig. Opp på kaia ser vi det som trolig er roret til Pilen samt hekksarmene (se etter skivehullene). Det tunge roret kunne lett løftes på land ved hjelp av vippebommen. Et omfattende arbeid i baugen på en ukjent jakt. Her er det mye som foregår – noe stikkes ut på en bjelke, er det stevnskifte på gang? Legg merke til at en talje, festet høyt opp i masta og med god innskjæring, er festet til forstevnen. Ellers ser vi nye rekkestøtter og muligens nye spantetopper med midlertidig feste på hudplanken. Et treskipsverft i full aktivitet er preget av flere ting – en av dem er et tilsynelatende rot! Den som ser på bilde med kyndige øyne vil imidlertid se at det meste har en mening eller en funksjon. Vi ser det som trolig er rekka eller svineryggen til jakta fra forrige bilde, rette og bøyde emnestokker eller "bøierter" og enorme mengder spon og flis. Mellom gangspillene ses en stabel med flak fra tilhugging av mast eller lignende. Slike flak ble stablet til tørk og tatt med hjem av skipstømrerne til brensel. Jakta på slippen har gjennomgått et store arbeider – mye ny hudplank er lagt, hekken ser ny ut og akterlugaren virker nybygd. Rivningsmaterialene foran lugaren styrker dette inntrykket. En jakt var så mangt. Gamle havnefotografier viser et stort antall svært små jakter. Vi runder av med å vise to jakter av svært ulik størrelse – den store jakta kan være rundt 75 fot og den lille ved siden av må da være ca. 40 fot. Legg også merke til den lille jakt i øverst høyre hjørne. Hvem kunne ikke tenkt seg en slik en?Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Mellemværftet sett fra Kranaveien sør for verftet. Mellemkaia sees særlig tydelig med vippebommen. Gangspill, bekhus, bekhuskaia med vippebom sees også. Ellers så ser vi en jakt he...