• Se forrige -    (Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.	Edvard Bræins fjerde og siste operaoppførelse: Boieldieus ”Den Hvite Dame”, premiere 8.11.1937  med 800 i salen. Man kan undres over hvor alle sammen fikk plass; i dag rommer samme huset bare vel halvparten så mange, selv om stolene og fotplassene er trange. Foto av de medvirkende fins i Harstad-boka s. 73. Avisene overgikk seg selv i superlativer. Romsdalsposten skrev: ”Aldri har vel Kristiansunds Symfoniorkester stått på slike høyder som det gjør i dag. (..) Det var ingen mislyd å høre.” Etter lørdagsforestillingen var det bacalao til alle medvirkende i teatersalen. Det ble åtte forestillinger i Kristiansund.  Allerede 11.6. fikk fylkestingssamlinga i Kristiansund oppleve en ”førpremiere”. NRK radiooverførte som vanlig hele forestillingen. Orkesteret ble på 46 mann, og det ble trangt når man skulle gjestespille på Oslo Nye Teater ! De uvant trange arbeidsforholdene ihopkrøket innunder scenen må ta noe av ansvaret for de dårlige kritikkene enkelte aviser ga orkesteret fikk etter Oslopremieren. Messingen, eller ”blekk-koret”, som Bræin pleide å si, satt aller trangest og innerst, og fikk mest trykksvertejuling. De to siste kveldene gjenvant man imidlertid sin gamle form og leverte fullverdige prestasjoner, men da var kritikerne ferdig med sin jobb.  Mer enn hundre kristiansundere var med på turen med nattoget fra Åndalsnes. 4 forestillinger i Oslo ga nemlig kr 5000,- i garantier fra Operafondet, men likevel ble underskuddet kr 407,- og i tillegg skyldte KSO Spareskillingsbanken 300 kr etter tidligere instrumentkjøp. En veksel i Forretningsbanken på kr. 120,- dukket også opp.  Molde og Trondheim ønsket gjestespill, men kunne ikke stille underskuddsgarantier. Bræin skaffet derimot kausjonister for innkjøp av både horn og obo.  9000 mennesker så Den Hvite Dame i Kristiansund og Oslo sammenlagt. Til forestillingene i Oslo var det innleid harpist, og dette var sannsynligvis første gang orkestret hadde dette instrumentet med (bilde i Harstad s. 78). – Orkesterets notearkiv omfattet  nå 97 verker.osamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Se forrige - (Fra Nordmøre Museum sin fotosamling. Edvard Bræins fjerde og siste operaoppførelse: Boieldieus ”Den Hvite Dame”, premiere 8.11.1937 med 800 i salen. Man kan undre...