• Fra Nordmøre Museum sin fotosamling. Boieldieu: Den Hvite Dame, opera. Se tekst seinere i serien.   Fotokunstneren Christian Bøbak (1891-1955) oppholdt seg i Kristiansund 1917-1923.   I Roger Erlandsens nylig utkomne storverk om fotografiets første hundre år i Norge, fram til 1940, nevnes ofte denne så godt som glemte "kristiansunderen" Christian Bøbak. Erlandsen plasserer ham som vidt anerkjent portrettkunstner med base i Bergen, representert på Norges Fotografforbunds store utstilling på Norsk Teknisk Museum i 1940 og redaktør av Norsk Fotografisk Tidsskrift i mange år fra 1933. Bøbak var født i Lesja i Gudbrandsdalen 2. januar 1891. Læretida var først hos den anerkjente fotografen Hans H. Lie på Vinstra et par år fra 1909, seinere hos hoffotograf Karl Andersson i Kristiania (som hadde patent på retusjering). Han studerte samtidig tegning og maling, og var en dyktig treskjærer. Som ferdig utdannet hadde Bøbak et kort opphold på Dovre, før han etablerte seg i Kristiansund!  (Hosar 2000). Fra 1919 deltok han på nasjonale og internasjonale utstillinger og oppnådde seks sølvmedaljer, tre bronsemedaljer og Landsforeningens gullmedalje. Han bestyrte Selmer Norlands fotoforretning i Bergen 1924-27, startet egen forretning 1928 i Storjohanns hus på Torvalmenningen 4 og var selv i firmaet til 1953. På det meste var det 18 ansatte. Nevøen Karsten Krogsæter overtok fra 1945, og avviklet 1974. En del av Bøbaks negativer ble da gitt til Universitetsbiblioteket i Bergen. I Bergen var Bøbak en drivkraft i musikklivet, og nær venn med Harmoniens dirigent Harald Heide. Han var oldermann i fotograflauget og stiftet kameraklubben i Bergen. Bøbak fikk tre sønner og to døtre. Sønnen Jan Magne fikk sine fiolinstudier i Paris og London bekostet av skipsreder Hilmar Reksten, og han ble konsertmester i Amsterdam-filharmonien. Chr. Bøbak regnes som en av de mest begavede portrettfotografer Norge har hatt. Kristian Hosar mener at han var - blant de ypperste i norsk og nordisk portrettkunst. Svenskekongen var blant Bøbaks store beundrere. Bøbak konstruerte et letthåndterlig kamera til barnefoto, som på grunn av andre verdenskrig aldri kom i produksjon. . - Chr. Bøbak var fiolinist, og Herman Fischer var cellist. Begge var medstiftere av Kristiansund Symfoniorkester i 1919. Og de ble styreledere, etter tur. Bøbak var gruppeleder på andrefiolin i orkestret, fram til han forlot byen i 1923. Det var også i Kristiansund han giftet seg i 1920, med den svenske pianisten Magda Gauffin. Dette var gode tider med  høykonjunktur. Byen hadde fem private kinoer, og KSOs første konsertmester Oscar Ramstad var typisk nok profesjonell kinomusiker. Jeg gjetter på at Magda Bøbak også hadde en slik jobb. Andre spilte på restauranter og hoteller. Bøbak har noen påfallende likhetstrekk med Marcus Thrane. Begge var fiolinister og fotopionerer, og politisk aktive - men hver på sin ytterkant.
    Photo: Nordmørsmusea

Fra Nordmøre Museum sin fotosamling. Boieldieu: Den Hvite Dame, opera. Se tekst seinere i serien. Fotokunstneren Christian Bøbak (1891-1955) oppholdt seg i Kristiansund 1917-1923...