• Her ser vi den første sangerfest i Kristiansund, pinsen 1873 hvor kor fra Molde, Ålesund og Kristiansund deltok.  Konserten ble holdt foran den nye latinskolebygningen.  Sangerne er oppstilt i en innhegning opp på "lærerpromenaden" sør for bygningen, omgitt av unionsflaggene.  Svart av tilhørere nede på plassen og på resten av lærerpromenaden.  Åarasoller og flosshatter!  I bakgrunnen til venstre skimter en den gamle bebyggelsen på Lyhshaugen, der kirken ble reist i 1878.

(Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.) EFR2015
    Photo: Nordmørsmusea

(Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.) EFR2015
    Photo: Nordmørsmusea