• Rådhuset på Kirkelandet i Kristiansund. Nærbilde fra en av talerne, kommunistgruppens fører, Karl Aandahl, taler under åpningsfesten den 31. januar 1953.

Kirkelandet gravsted 1. mai 2008: Tale til veteranene Av Ingar Knudtsen :
utdrag -

Karl Aandahl og Helmer Madsen var ikke bare kommunister og sosialister, de var også humanister og i djupeste forstand også demokrater. Ideologisk sett kan jeg nok ha uenigheter med både dem og mange andre kommunister, men jeg har likevel aldri tvilt på deres humanisme og deres oppriktige ønske om å være med på å skape et godt og rettferdig samfunn å leve i for oss alle.Og de var naturligvis ikke alene om det! Mange av de beste mennesker jeg har kjent og kjenner har vært eller er kommunister. Når prominente og sentrale høyreorienterte moteideologer nå står fram og sammenlikner disse menneskene ideologisk med fascister, er de ikke bare på vidda, de er til og med på feil vidde! Om jeg heller ikke hadde den glede å bli virkelig personlig så kjent med Karl Aandahl, så kjente jeg godt til både mannen og hans virke, og hadde stor respekt for ham. Ett av mine første ";politiske"; barndomsminner var når jeg ikke så lenge etter krigen på bytur fra Smøla satt på en koffert på Oppbevaringcentralen mens far min og Karl diskuterte og diskuterte og diskuterte ... noe de sjølsagt også fortsatte med etter at vi flyttet til byen.

Karl Aandahl var en mann som ble respektert av folk i byen, sjøl de som var politisk helt uenige med ham. Han var på mange måter kammeraten Helmer Madsens rake motsetning i mange ting. Han var en byens og distriktets mann. Folkelig, nærværende, lokal der Madsen tenkte nasjonalt og internasjonalt.

Til høyre sitter arkitetkt Molle Cappelen. Hun var en av de tidlige kvinnelige arkitekter i Norge. Hun drev arkitektkontor sammen med sin mann Per Cappelen i 30 år og de to var arkitektene bak rådhusbygget og som vant konkuransen om oppføringen av rådhuset i 1947, med omkamp i 1948. Bygget er reist på armert betong i to volumer: En kontorfløy og en bystyresal, med det hele på en sokkeletasje. kommunehus, rådhus, kommuneadministrasjon, bystyresalen, inventar, åpningsdag,
 Fotograf er Monge Foto. (Fra Nordmøre Museums samlinger)
    Photo: Nordmørsmusea

Rådhuset på Kirkelandet i Kristiansund. Nærbilde fra en av talerne, kommunistgruppens fører, Karl Aandahl, taler under åpningsfesten den 31. januar 1953. Kirkelandet gravsted 1. m...