• Kopi av gamle plater fra fotograf Ole Olsen Ranheimsæter gitt som gave fra maleren O. Ranheimsæter, fotografens bror.
Kjøpmann Oluf Herlofsen, Kristiansund. Grunnlegger av manufakturfirmaet Oluf Herlofsens Sønner A/S. Født i Arendal 2.2.1818. Kom som 12-åring til sin morbror kjøpmann, ordfører Hans H Dahll på Nordlandet. Molde høyere skole. Ble onkelens reisende i utlandet, språkmektig. Byens første edssvorne translatør. Byens første spesialforretning i manufaktur, kolobial og isenkram. Gift 1846 med Margrete Helsing. Leide butikklokaler hos konas tante, enkefru Irgens, på Torget, fra 4. mai 1846. Besøkte messen i Leipzig. Kjøpte 28.3.1849 den gamle tollbua av Isaach Moses, for 4500 speciedaler. Her har firmaet holdt til inntil Aetat, seinere Amfi Storkaia brygge, tok over (2008). Det var her Tordenskiold II hadde pistolduell.
Varaordfører, forlikskommissær, 1854-1882 (død): medl direksjonen i Kristiansunds Sparebank. Direktør Norges bank. Religiøs, musikalsk. Se heftet Herlofsen manufaktur 1846-1946, med et annet, dog liknende, foto.
 (Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Kopi av gamle plater fra fotograf Ole Olsen Ranheimsæter gitt som gave fra maleren O. Ranheimsæter, fotografens bror. Kjøpmann Oluf Herlofsen, Kristiansund. Grunnlegger av manufak...