• Fotoet viser en større forsamling prester og legfolk utenfor et hotell eller stærre privatvilla med stil fra 1860-70 årene (pseudo-gotikk).  fotoet er kopi av et gammelt foto, utlånt av departementsekretær Haakon Horne i Oslo.  Hans oldefar, skreddermester P. Clausen, Kristiansund, står i tredje rekke nedenfra, den tredje fra høyre - en tykkfallen mann med kinnskjegg.  Horne ville gjerne få identifisert personer og sted , men etter flere samtaler med gamle folk som var kjent med Clausenfamilien, kunne informanten Olaf Yderstad ikke komme til annet resultat enn at forsamlingen måtte være fra et landsindremisjonsmøte holdt på østlandet et sted, muligens i Larvik eller Sandefjords badesteder omkring 1880.  Clausen var nemlig i den tid ofte badegjest der på grunn av sykdom.  Clausen døde i 1884.  Tror sikkert å kunne identifisere mann nr. tre fra høyre i bkerste rekke som professor Gisle Johnsen.  Han var jo en ledende kraft i indremisjonsrørsla i den tid.  Andre kristiansundere eller nordmøringer enn Clausen kan ikke ses.  3-4 personer har studentluer.  De kan jo være noen av Gisle Johnsens teologiske elever.  anledningen må være ved  en festlig tilstelning under møtet - se de mange kvinner og de langpipe-røkende mannfolk.
(Frå Nordmøre Museum si fotosamling)
    Photo: Nordmørsmusea

Fotoet viser en større forsamling prester og legfolk utenfor et hotell eller stærre privatvilla med stil fra 1860-70 årene (pseudo-gotikk). fotoet er kopi av et gammelt foto, utlå...