• Todt-leiren som i mai 1945 ble omgjort til fangeleir for norske NS-medlemmer/angivere lå ikke lå i Nerlandsdalen, men i Talgøenga
Like bak leiren var det også 3 brakker. Nede i Nerlandsdalen var det også et par mindre og simplere brakker som under krigen ble brukt til å huse østeuropeiske krigsfanger. - Min mor som under krigen bodde i et av de tre grønne husene Marstrandsgata fortalte at hun husket når fangene marsjerte forbi om morgenen og om kvelden og at de forsøkte å stikke til dem brød når de passerte. (info: Petter Ingeberg)

---  De to brakkene til venstre ble brukt til fengsel av N.S fanger i mai 1945. Til høyre ser vi en del av husrekken i Marstrands gate. Bildet er datert Mai 1946. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Photo: Nordmørsmusea

Todt-leiren som i mai 1945 ble omgjort til fangeleir for norske NS-medlemmer/angivere lå ikke lå i Nerlandsdalen, men i Talgøenga Like bak leiren var det også 3 brakker. Nede i Ner...