• Den såkalte Rovengården i Spanskesmuget 3 på Innlandet, sett fra fasade øst. Skal være det første skolehus på innlandet, og er fra 1750 årene. Gården har vært betydelig utvidet og modernisert, men kjernen gir fortsatt et meget primitivt inntrykk. Rommet er 4 meter langt og 5 meter bredt. Bildet er datert Oktober 1944. Ellers, se Yderstands notater VI side 80, samt Nordmøre Historielags årsskrift 1944. -Dette bildet er fra Skippergata 5b. Her har det også vært skole. (info: NSSN Arnfinn Herkedal).

Nordmøre Museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea

Nordmøre Museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea