• Den såkalte Rovengården i Spanskesmuget 3 på Innlandet. Dette skal være det første skolehus på Innlandet, og er fra 1750 årene. Gården har vært betydelig utvidet og modernisert, men kjernen gir fortsatt et meget primitivt inntrykk. Rommet er 4 meter langt og 5 meter bredt. Bildet er datert Oktober 1944. Ellers, se Yderstands notater VI side 80, samt Nordmøre Historielags årsskrift 1944. Nordmøre Museums fotosamling. NB: Bildet er speilvendt iflg. Arnfinn Herkedal.
    Photo: Nordmørsmusea
    Photo: Nordmørsmusea

Den såkalte Rovengården i Spanskesmuget 3 på Innlandet. Dette skal være det første skolehus på Innlandet, og er fra 1750 årene. Gården har vært betydelig utvidet og modernisert, me...