• Hønebukta, naustene og husene sett fra sjøsiden, noen år etter at sundet ble gjennfylt (april 1942). Naustet til høyre tilhører Lund-gården, en gammel gård som ligger i Stabbursgata på Innlandet. Gata fikk navnet etter de to stabburene som står der i gata, og som tilhører Lund-gården, gården foran Innlandet skole.  Stabburet lengst inn mot Wesselhaugen, tilhører Stabbursgata 9c. Gården samt naustet til høyre tilhørte nå den avdøde læreren Lund, og senere hans sønn Arne Lund. Se 1942/416.  Informant Anne Lise Tømmervåg:  Huset til høyre ble oppført av K. Neergård ca. 1910.  Husene, stabburene og naustene i Hønebukta er noe av den eldste bebyggelse i Kristiansund og som enda i 2008 består.  Befolkningen her hadde sitt ykre som fiskere, loser, vrakere, håndtverkere.  Før igjennfyllingen av bukta var tilkomst til området via sjøveis trafikk.  Det var en gangvei over Wesselhaugen gjennom Stabbursgata "nordom" over til "sørom" og Wesselgata/Bothnersgata som folk brukte.  Havna var den store trafikkåren.
Fra  Nordmøre Museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea
Fra  Nordmøre Museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea