• Korrigering: Skadet hus etter den første sprengbomben på Dahle ved Kristiansund, 28. april 1940. I bakgrunnen skimter en tomten og området hvor 4 mennesker ble drept. De drepte var Peder Gaupseth, Kristian Gundersen, moren i huset Olga Ohrvik og sønnen Asbjørn Ohrvik. Ohrvikhuset på bildet lå ved veien fra Dale sentrum og opp til Persløkka, som ses på bildet, der hvor familien Sverre Kristian og Olga Marie Knutsen Ohrvik og 12 av de 16 barna Jenny Augenie, Maggi (Magny ?), Odlaug Gjertine, Margit Johanne, Signora Mildrida , Olga Fredrikke, Sverre Edgar Olai, Arne Johan, Asbjørn Dagfinn, Solveig Olgine, Roald Odd og Anne Jørgine bodde. Huset ble reparert ganske snart. Senere etter krigen bodde familien Solfinn og Maggi Ohrvik Siira og barna Olga og Arne Siira der. Til høyre på denne siden av Daleveien og på den andre siden av veien opp til Persløkka ble huset til familiene Peder Moen, Jon Sund, Melvin Ingebrigtsen, Arne Djupvik også ødelagt av bomben. Til høyre på andre siden av Daleveien, bak trærne, bak Moens hus, var det også et bolighus som ble ødelagt av bomben som sto der hvor familien Arne Djupvik bodde. Til høyre ses det hvite stakittgjerdet til familien Ole og Anna Røsberg og datteren Elise Røsberg. Flere andre hus i nærheten ble også mye skadet ved bombingen. Veien fra Dalegata og opp til Persløkka er i dag stengt for gjennomkjøring. I bakgrunnen ses fiskbergene som hørte til Bugge (nedre Amunbergan) på nedsiden av Daleveien ved Stabbenhuset og Dalesundet med Skorpa og Visnesbrygga i bakgrunnen. På veien opp til Persløkka er det satt opp en minnetavle med navn på drepte etter bombingen. Bildet er fra 1940.

Skadet hus etter den første sprengbomben på Dale, 28. april 1940. I bakgrunnen skimter en tomten og området hvor 4 mennesker ble drept. De drepte var Peder Gaupseth, Kristian Gundersen, moren i huset Olga Ohrvik og sønnen Asbjørn Ohrvik. Ohrvikhuset på bildet lå ved veien fra Dale sentrum og opp til Persløkka, som ses på bildet, der hvor familien Kristian og Olga Ohrvik og de 12 barna Olga, Signora, Margit, Solveig, Anne, Sverre, Asbjørn, Roald, Jenny, Borghild og 2 barn til bodde. Huset ble reparert ganske snart. Senere etter krigen bodde familien Solfinn og Maggi Siira og barna Olga og Arne Siira der. Til høyre på denne siden av Daleveien og på den andre siden av veien opp til Persløkka ble huset til familien Moen også ødelagt av bomben.Til høyre på andre siden av Daleveien, bak trærne, bak Moens hus, var det også et bolighus som ble ødelagt av bomben som sto der hvor familien Arne Djupvik senere bodde. Til høyre ses også det hvite stakittgjerdet til familien Ole og Anna Røsberg og datteren Elise Røsberg.

Flere andre hus i nærheten ble også mindre skadet ved bombingen. Veien fra Dalegata og opp til Persløkka er i dag stengt for gjennomkjøring. I bakgrunnen ses fiskbergene som hørte til Bugge (nedre Amunbergan) på nedsiden av Daleveien ved Stabbenhuset og Dalesundet med Skorpa og Visnesbrygga i bakgrunnen. Tekst skrevet av Peter Storvik. Foto fra Nordmøre
museums fotosamlinger
.
    Photo: Nordmørsmusea