• Tavle med påskrift:  Hans Kongelige Majestæti Privilegerede Apoteqe.  Undertegnet O. W. K.
Under adskillig motstand fra apoteker Sommer i Trondhjem lyktes det den 17. januar 1747 Berendt Thrane å oppnå bevilling til å drive et statens apotek i Kristiansund.  Han hadde ikke den lovbefalte eksamen, men fikk alikevel rettigheten i og med at han hadde vært 22 år i kongens tjeneste som regimentsfeldtskjær.  Som takk for lang og tro tjeneste fikk han apotekerbevilling i og med at dette ikke fantes i byen.  Bevillingen som han fikk var nokså innskrenket, idet han bare fikk tillatelse til å ha noen "Medikamenter og Simplicia" som han kunne forskrive fra Waisenhusets (forsorgsvesenets)  Apothek i Halle i Tyskland  En vet ikke hvor lenge apotektet ble drevet, men det var i drift i 1775 med en ny driver som hadde papirene i orden, apoteker Ove Wind Krag.
Han er det som fikk laget denne tavlen 28. mai 1756.  Tavla henger fortsatt på Løveapoteket i byen. Rastrert bilde. (Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.)
    Photo: Nordmørsmusea

Tavle med påskrift: Hans Kongelige Majestæti Privilegerede Apoteqe. Undertegnet O. W. K. Under adskillig motstand fra apoteker Sommer i Trondhjem lyktes det den 17. januar 1747 ...