• Etter tyskernes bombing av Kristiansund i aprildagene 1940. Fotografen har stått i Storgata med utsikt over havna mot Nordlandet og kirka der.  Alle "landene" i Kristiansund ble berørt av bombingen, men den mest massive bombingen gikk ut over Kirkelandet.  Også de andre "landene" fikk store ødeleggelser, ca. 800 bygninger ble lagt i ruiner.  Her ser vi ruinene fra sør for krysset ned til Lyhsalmenningen og vi ser restene av ruinene til Clausengården med den buede inngangen og det brannsvidde treet som sto utenfor Erviggården.
(Fra Nordmøre Museums samlinger)
    Photo: Nordmørsmusea

Etter tyskernes bombing av Kristiansund i aprildagene 1940. Fotografen har stått i Storgata med utsikt over havna mot Nordlandet og kirka der. Alle "landene" i Kristiansund ble be...