• Ødelagt hus etter sprengbomben på Dahle ved Kristiansund, 28. april 1940. I forgrunnen skimter en tomten og området hvor 4 mennesker ble drept. De drepte var Peder Gaupseth, Kristian Gundersen, moren i Ohrvikhuset Olga Ohrvik og sønnen Asbjørn Ohrvik.                                                                Det ødelagte huset i front tilhørte familien John Sund. Til venstre for Sunds hus ses huset til familien Melvin Ingebrigtsen og helt til venstre ses en bit av det ødelagte Hollekimhuset.       Mellom Hollekimhuset og Ingebrigtsenhuset ses taket på huset til familien John Bakken, og til høyre for Ingebrigtsenhuset ses taket på huset til familien Kristian Stabben. Bak Ingebrigtsenhuset ses klippfiskbergene, nedre Amundbergene, med klippfiskla. Over taket, og bak skorsteinen, på Sundhuset, ses taket på huset til familien Peder Moen og til høyre for Moenhuset ses taket på huset til familien Liabø. Bak, og over taket på Moens og Liabøs hus, ses ”Murgården”, Storviks mek. Verksteds leilighetshus, og til venstre for det ses kobberslagerverkstedsbygget med den høye skorsteinspipen. Daleveien ses som en grå stripe på bildet.                                                       På veien opp til Persløkka er det satt opp en minnetavle med navn på drepte etter bombingen.      I bakgrunnen ses Skorpa og Visnesbrygga.                                                                                                                    Bildet er fra 1940. (Petter Storvik) -- Foto fra utbombede husruiner på Dale, Nordlandet i Kristiansund, med Skropa i bakgrunnen. Bildet er stemplet Monge foto, og datert til april 1940, da trolig den 28 etter påført nummer - det vil si samme dag som byen ble bombet for første gang. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Ødelagt hus etter sprengbomben på Dahle ved Kristiansund, 28. april 1940. I forgrunnen skimter en tomten og området hvor 4 mennesker ble drept. De drepte var Peder Gaupseth, Kristi...